Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ilska när Jesus gör reklam för organdonation

Publicerad: 16 Oktober 2018, 06:26

Den australiensiska reklamfilmen med Jesus korsfästning kan förbjudas, ny studie kring politisk annonsering och svenska män positiva till #metoo. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikation#MeTooUniqloOla SpännarReklam

Rapport: Vänstern annonserar på Facebook och Twitter – högern föredrar GoogleOrganisationer till vänster på den politiska skalan dominerar den politiska annonseringen på Facebook och Twitter medan högergrupper föredrar Google, visar en ny omfattande studie vid New York University som bygger på analys av drygt 884 000 annonser på sociala medier. Resultatet visar också att Donald Trumps Make America Great Again-kampanj producerade flest annonser totalt. Sammanlagt genererade annonser med politiskt innehåll 5,9 miljarder sidvisningar, vilket innebär en kostnad på mellan 116 och 403 miljoner dollar. Rapporten visar att Trumps taktik till stor del handlar om micro-targeting. Det skriver The Guardian.

Fyra av fem män positiva till #metoo
Fyra av fem män ställer sig positiva till metoo-uppropet, det rapporterar Sveriges Radio Ekot som hänvisar till en ny Sifo-undersökning. Undersökningen togs fram på uppdrag av Föreningen Män och visar att 79 procent av respondenterna tycker att #metoo-rörelsen har varit bra för jämställdheten mellan män och kvinnor i Sverige. Mest positiva var män i åldersgruppen 65-79 år där 85 procent anser att rörelsen varit positiv.

Ilska när Jesus gör reklam för organdonation
En reklamfilm för organdonation som innehåller Jesus har rört upp känslor i Australien. Kampanjen som är skapad av organdonationsgruppen Dying To Live, visar Jesus korsfästningsscen, där två romerska soldater med australiensisk accent, frågar Jesus om han skulle vilja donera sina organ medan han hänger på korset. När Jesus säger ja, frågar de romerska soldaterna att han skulle gå online för att registrera sig som en organdonator och sedan ta sig själv med honom. Den två och en halv minut långa reklamkampanjen har mötts av omfattande kritik. Det skriver The Drum.


Australiens motsvarighet till Reklamombudsmannen, National watchdog Ad Standards, överväger nu att förbjuda annonsen från tv efter att ha fått ett antal klagomål.

Uniqlo byter ut lager-personalen mot robotar
Den japanska retailjätten Uniqlo har gjort stora förändringar på ett av sina lager i Tokyo då man ersatt den mänskliga arbetskraften med robotar till 90 procent. Det skriver Ubergizmondo. Robotarna inspekterar och sorterar kläder och jobbar dygnet runt. Nu siktar Uniqlo på att öka graden av automatisering, på lager över hela världen. Kedjan etablerades i Sverige i augusti.

Inhouseboom i USA
78 procent av den amerikanska annonsörsföreningens medlemmar har byggt upp inhousebyråer. Ett lyft från 58 procent 2013 och 42 procent för tio år sedan. Resultaten kommer från en undersökning som ANA genomförde i augusti i år och visar att 44 procent av inhouseavdelningarna har etablerats de senaste fem åren. Det skriver The Drum.

Centerns kommunikationschef tar Twitterpaus
Det var i helgen som Centernpartiets kommunikationschef Ola Spännar gick hårt åt Dagens industri och dess ledarsida och undrade vad ägarfamiljen Bonnier ansåg om ledarsidans förslag för att lösa regeringskrisen.

"Undrar vad som sägs på släktmiddagarna hos familjen Bonnier om det faktum att deras dagstidning kampanjar för att ge regeringsinflytande till ett främlingsfientligt parti med nazistkopplingar?" skrev Spännar på Twitter.

I en ny tweet skrev Ola Spännar att han ångrade den första tweeten med anledning av de reaktioner han mottagit:

"Min tweet om familjen Bonnier var olämplig. Den kunde uppfattas som ett försök att få medieägare att påverka journalistik. Än värre, vissa läste in en antisemitisk underton. Allt detta är fullständigt främmande för mig. Tar därför bort inlägget. Helt och hållet mitt misstag".

Nu väljer Centerns kommunikationschef att ta en paus från Twitter:

— Ola Spännar (@olaspannar) 15 oktober 2018Jag tar en paus från twitter. Att hängas ut som antisemit tog mig mycket hårt. Där gick gränsen för mig. Nu orkar jag inte längre.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.