Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Immaterialrättsexpert: ”Byrålådan en idéstöld”

Publicerad: 30 maj 2013, 08:49

Foto: Pressbild.

UPPDATERAD. Resumé berättade igår att DN och DDB har dragit igång Byrålådan för att en gång för alla få slut på diskussionen om vem som var först med en idé. Groth & Co har arbetat med immaterialrätt sedan 1869 och tycker visserligen att initiativet som sådant är bra, men menar att Byrålådan i sig kan utgöra en idéstöld.


Ämnen i artikeln:

DDB

”Lösningen har funnits i flera decennier redan. Är man riktigt hård kan  man säga att idén bakom Byrålådan i sig själv redan är en idéstöld."

Så skriver Mats Lundberg, chef för Juridik- och Varumärkesavdelningen på immaterialrättsbyrån Groth & Co.

DN:s  och DDB:s initiativ Byrålådan innebär att kreatörer kan skicka in sina  idéer och får ett kvitto på detta. Ingen annan får vetskap om vilka  idéer som har skickats in. DN och DDB hoppas därmed en gång för alla få  slut på diskussionen om vem som var först med en idé.

Mats Lundberg tycker visserligen att initiativet är bra:
”Om den kan hjälpa byråerna att tänka på immaterialrätt så har initiativet lyckats.”

Här slutar dock lovorden från Mats Lundberg:
”Den tillför inget nytt förutom att just öka medvetenheten om upphovsrätt inom den svenska reklambranschen.”

Han  menar att det inte bara räcker med att datera ett material för att få  skydd enligt upphovsrätten.

Det krävs också att materialet har en viss  verkshöjd, vilket enkelt förklarat innebär att det skiljer sig  tillräckligt mycket från tidigare befintliga verk, resonerar Mats  Lundberg.

DDB:s coywriter håller inte med om att Byrålådan skulle vara en idéstöld:
"Det är exakt den typen av svepande uttalanden om idéers ursprung som Byrålådan är ett försök att få ett slut på. Man kan alltså tycka att Mats Lundberg själv som expert borde veta bättre än att komma med sådana här helt ogrundade påståenden. Om han däremot kunnat visa upp bevis, exempelvis i form av ett kvitto från Byrålådan eller motsvarande, hade man kunnat ta hans uttalanden på större allvar. Nu blir det dock inte mer än ytterligare ett tomt påstående som inte bidrar till den diskussion han själv säger sig eftersträva.", skriver han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.