Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

In i gemenskapen med Out of Office

Publicerad: 5 februari 2010, 14:04

Lagache, Romson, Hjalmar, Jersild, Fredriksson, Born. Många kreatörer väljer en frilanstillvaro i dag. Både byråer och kunder väljer också att anlita frilansar i större utsträckning. Nu har en handfull reklamkändisar startat ett nätverk med ett gemensamt visitkort i form av en sajt.


Ämnen i artikeln:

Anna Romson

truefalse

Stående fr v: Monica Häger, Mattias Jersild, Björn Hjalmar, Hans Malm, mittenraden fr v: Anna Romson, Stefan Raabe, Kattis Berggren, Sarah Tjellander, Annika Olsson, sittande fr v: Mick Born, Maria Fredriksson, Justine Lagache, Magnus Löwenhielm, saknas på bild: Moa Abrahamsson, Emma Zetterholm, Maria Widemar, Anna-Pi Lennstrand, Nina Malén, Joi Persson, Lena Berglund, Marika Skantze. (Foto: Björn Elgstrand)

Namnet talar för sig självt. Kreatörsnätverket Out of Office har inget kontor, ingen chef, ingen års­avgift. Det är en sajt och ett antal relationer mellan kreatörer som dels vill ha jobbarkompisar, dels vill visa att de kan ta större uppdrag med hjälp av varandra.

Nätverket började ta form i september när Justine Lagache pratade med Anna Romson.

– Det har funnits olika nätverksidéer som inte har passat mig så bra av olika anledningar, säger hon.
De har ofta stupat på att det blir en organisation och administration att försörja och man binder in sig i gemensamma priser och annat som förtar fördelen med att vara frilansare. Men frilanslivet blir också väldigt ensamt:
– Det är skönt att känna en samhörighet, få kolleger att dela konkreta tips med. Och någon att ta en fredagsöl med, säger Anna Romson.

Antalet kunder som väljer bort reklambyrån för egna frilanskontakter ökar. Likaså tar allt fler byråer in frilanskreatörer.
– Jag drev designbyrå under en period. Då hade jag önskat att detta fanns, säger Monica Häger, projektledare.

Flera av medlemmarna i Out of Office får ofta förfrågningar om de kan rekommendera andra frilansar. Nu har de en egen webbplats att hänvisa till.
– Folk i nätverket är handplockade för att de är duktiga och bra personer. Vi känner varandra och kan gå i god för de andra, säger Anna Romson.
– Ibland har man mer att göra än man klarar av, då kan man lätt slussa ut jobb. Vi vill jobba både mot slutkunder och byråer, säger Mattias Jersild.

Men det är också ett sätt att visa på den kraft som finns i nätverket.
– Det är lite roligare att sälja sig som grupp än sig själv, säger Justine Lagache.
– Det finns de som tror att man har försvunnit från jordens yta bara för att man frilansar. Det är i princip tvärt­om. Det här blir ett bevis på det.

Hon poängterar också att det finns många mindre kunder som inte kommer in på en reklambyrå för att
de har små budgetar och inte kan skriva årsavtal.

Fördomarna om frilansar är att det är folk som är unga och inte har fått jobb på byrå, som är emellan jobb eller håller på att fasa ut sig från arbetslivet.

Så är det inte för detta­ gänget som tycker att de får ut mer kreativitet av sig själva nu än när de var anställda.
– Detta är ett arbetssätt som ligger i tiden. Vi är alla frilansar som vill jobba just så, tycker Anna Romson, som ser poäng i att jobba per projekt, att inte bindas upp i långa avtal och göra samma kunds årliga kampanjer år efter år.

www.outofoffice.nu

Out of Office

Art director: Anna Romson, Anna-Pi Lennstrand, Justine Lagache, Magnus Löwenhielm, Mick Born
Copywriter: Björn Hjalmar, Emma Zetterholm, Hans Malm, Maria Fredriksson, Mattias Jersild
Art buyer: Maria Widemar
Original/grafisk formgivning: Sarah Tjellander, Stefan Raabe, Lena Berglund
Projektledare: Nina Malén, Monica Häger
Produktionsledare: Annika Olsson, Marika Skantz
Filmproducent: Joi Persson, Kattis Berggren
Pr: Moa Abrahamsson

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Anna Romson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.