Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

In med invandrarna

Publicerad: 20 Januari 2011, 15:06

Reklambyråerna borde spegla samhället. Det gör de inte. Björn Rietz och Gyro HSR tar nu ett eget initiativ och uppmanar andra byråer att följa efter. Inför hösten ska byrån ge stipendium till ungdomar med invandrarbakgrund, så att de kan klara avgifterna på Berghs eller Hyper Island, och erbjuda praktikplats.


truetrue2020-01-01T16:05

Björn Rietz och Gyro HSR tar nu ett eget initiativ för att få in fler personer med invandrarbakgrund på byråerna. Foto: Björn Elgstrand.

Björn Rietz har gått och burit på idén länge. När han blev vd på Sveriges Kommunikationsbyråer föreslog han ett ”on-boards-program”. Idén var att rekrytera 20 ungdomar med invandrarbakgrund för en tvåårs­utbildning varvad med praktik på byråerna. Alla gillade idén, men den förverkligades inte.
– Det fanns ett liknande copywriterprogram för länge sedan när det var brist på bra copywriter, som visade sig fungera. Jag vet, för jag var en av eleverna där.

Nu tar Gyro HSR ett eget initiativ, men hoppas att fler byråer följer efter.
– Det som håller tillbaka många är skolavgifterna. Vi ska dela ut ett stipendium till 1–2 elever som får hjälp med den sista delen av studielånet, det kan handla om 30 000–40 000 kronor. Och vi välkomnar dem som praktikanter hos oss, säger Björn Rietz.

Allt handlar om kommunikationsbranschens trovärdighet, menar Björn Rietz.
– 20 procent av befolk­ning­en är första eller andra generationens invandrare. Hälf­ten är kvinnor. Reklambranschen borde vara en spegel av samhället, men är inte det.

Initiativet handlar inte om att skapa en egen ingång för dem med invandrarbakgrund.
– Urvalsprocessen är precis densamma som i andra fall, det här är ingen separat utbildning. Men vi vet att avgifter är ett hinder för många. Det här kan vara en väg att gå förbi det. I februari träffar vi Pär Lager och Sofia Strömberg på Berghs för att skissa vidare på detta.

I kontakterna med utländska byråer, framför allt i USA, ser Björn Rietz att de på många områden har kommit längre. Han är mer tveksam till om kunderna har insett att det är ett problem.
– Än så länge har de nog inte gjort det. Men det handlar om vår egen trovärdighet, vi ska vara proaktiva. Och om branschen gör detta kommer man att upptäcka att byråerna berikas av det.
– Dessutom finns det starka­ kommersiella skäl att göra det. Vi som byråer måste visa att vi förstår oss på kundgrupperna.

Gyro HSR tar första steget, men hoppas att fler följer ­efter. Det här gör de inte för att kunna slå sig för bröstet, utan för att bättre svara upp mot dagens och morgon­dagens krav.
– Vi lever inte i det svenska bondesamhället längre. Som kommunikationsbyrå ska vi sitta på yttersta grenen, säger Björn Rietz

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.