Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 april 2013, 09:37
Kampanjen på cykelbanan.
Reklambyrån M&C Saatchi överraskade Stockholms-cyklister i morse. Med hjälp av vattenlöslig färg förvandlades cykelbanemarkeringar till cykelannonser för märket Porteur. Martin Cedergren på M&C Saatchi hävdar att ”klottret” inte bryter mot lagen. – Det är okej då färgen är helt vattenlöslig, säger han.
I natt slog cykelföretaget Porteur och reklambyrån M&C Saatchi till på utvalda cykelbanor i centrala Stockholm.
Befintliga cykelmarkeringar i vägbanan förvandlades till till Porteur-cyklar med deras karaktäristiska gröna färg och design.
Guerillaaktiviteten ligger på gränsen till vad som är tillåtet.
– In the name of guerilla är allt tillåtet! Polisen frågade det samma som stannade till inatt. Det är okej då färgen är helt vattenlöslig, säger Martin Cedergren.
Besöker man Porteur-sajten får man köpa en cykel till rabatterat pris. Men bara så länge det är fint väder – börjar det regna försvinner annonserna och därmed rabatten.
– Vi ville göra en riktad kampanj till befintliga cyklister. Sedan Porteur har en väldigt karaktäristisk design så tänkte vi "uppdatera" cykelbanorna för att öka medvetenheten kring våra cyklar, säger Jimmy Östholm, vd på Porteur i ett pressmeddelande.
Kampanjen är en del i Porteurs ettårsjubileum. För varje såld Porteur ska företaget skänka en annan cykel till projekt i utvecklingsländer i samarbete med Unicef. Förra månaden donerade företaget 425 cyklar till Zimbabwe.
Magnus Helander