Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”In the name of guerilla är allt tillåtet”

Publicerad: 22 April 2013, 09:37

Kampanjen på cykelbanan.

Reklambyrån M&C Saatchi överraskade Stockholms-cyklister i morse. Med hjälp av vattenlöslig färg förvandlades cykelbanemarkeringar till cykelannonser för märket Porteur. Martin Cedergren på M&C Saatchi hävdar att ”klottret” inte bryter mot lagen. – Det är okej då färgen är helt vattenlöslig, säger han.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiMartin Cedergren

I natt slog cykelföretaget Porteur och reklambyrån M&C  Saatchi till på utvalda cykelbanor i centrala  Stockholm.

Befintliga cykelmarkeringar i  vägbanan förvandlades till till Porteur-cyklar med deras karaktäristiska gröna färg och  design.

Guerillaaktiviteten ligger på gränsen till vad som är tillåtet.

– In the name of guerilla är allt tillåtet! Polisen frågade det samma som stannade till inatt. Det är okej då färgen är helt vattenlöslig, säger Martin Cedergren.

Besöker man Porteur-sajten får man köpa en cykel till rabatterat pris. Men bara så länge  det är fint väder – börjar det regna försvinner annonserna och därmed  rabatten.

– Vi ville göra en riktad kampanj till befintliga cyklister. Sedan  Porteur har en väldigt karaktäristisk design så tänkte vi "uppdatera"  cykelbanorna för att öka medvetenheten  kring våra cyklar, säger Jimmy Östholm, vd på Porteur i ett pressmeddelande.

Kampanjen är en del i Porteurs ettårsjubileum. För varje såld Porteur ska företaget skänka en  annan cykel till projekt i utvecklingsländer i samarbete med Unicef.  Förra månaden donerade företaget 425 cyklar till Zimbabwe.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiMartin Cedergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.