Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Industrin ratar annonsering

Publicerad: 16 februari 2011, 15:41

SKF, Stora Enso, Atlas Copco, Sandvik och SSAB. Alla tunga industriaktörer. Samtidigt satsade de fem storföretagen tillsammans bara sex och en halv miljon kronor på annonsering under 2010.


Ämnen i artikeln:

Atlas Copco

truetrue2020-02-01T16:40

Svenska industrijättar ser sin marknadsföring i ett globalt perspektiv. Foto: Atlas Copco.

– Sverige är redan en mogen marknad för oss. Att annonsera i det läget är nästan som att kasta pengarna­ i sjön, säger Anders Sörman marknadschef för SSAB i Norden.
Anders Sörman menar samtidigt att reklaminvesteringar kan vara aktuella om SSAB vill etablera sig på en färsk marknad.
– Vi har inte ändrat vårt sätt att tänka inför 2011. Vi jobbar fortfarande med det vi tror på när det gäller kommunikation, berättar Anders Sörman.

SSAB satsar i stället på att upprätthålla de kundkontakter man har. Seminarier, utbildningar, webbsatsningar, kundtidningar och event riktade mot befintliga kunder ersätter traditionell annonsering.

Man vill vara närvarande hos kunden. Samtidigt ställer kundernas kompetens på området större krav på marknadsföringen
– Våra kunder är proffs på sitt område. Ska vi ­annonsera måste vi tydligt bevisa för kunden att reklamen
gör nytta, säger Anders Sörman.

För teknikindustriföretaget Atlas Copco är marknads­föringsbudgeten för 2011 redan klubbad. Man kommer att satsa mer på marknads­föring i år. Marknadschefen för Atlas Copco Compressor AB Mattias Söderqvist kan dock inte ge några exakta siffror på ökningen.
– Vi kommer att öka. Jag kan inte ge några siffror, säger Mattias Söderqvist.

Skogsgiganten Stora Ensos kunder består främst av värme­verk som E.ON, Vattenfall och kommunala värmeverk. Med 120 etablerade kundkontakter i Sverige består marknadsföringen främst i att vårda relationerna man har på marknaden. Man satsar därför på riktad branschanknuten publicering, exempelvis kundtidningar.
– Vi är en global koncern som jobbar mot en smal krets. Därför är inte marknadsföring så viktigt för oss. Det handlar om relationsbyggande, säger Peter Sondelius, vd för Stora Enso Bioenergi AB.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Atlas Copco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.