Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Infekterad konflikt med Pride kan leda till byråkonkurs

Publicerad: 5 Maj 2015, 12:29

Stockholm Pride

Foto: Pressbild

Det pågår en infekterad konflikt mellan Stockholm Pride och Härnösandsbaserade varumärkes- och designbyrån Yay. Bråket mellan de två parterna har pågått i över ett och ett halvt år och den utdragna juridiska processen i Stockholms Tingsrätt består av såväl stämningar som motstämningar.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Pride

Bakgrunden till miljonstriden är att man haft olika inställningar till kommunikationsbyråns – och vd:n Kikki Högbergs – uppdrag under Stockholm Pride 2013. För Tidningen Ångermanland berättar Kikki Högberg att Yay år 2013 fick uppdraget att sköta all marknadskommunikation kring det årets Pridefestival.

Kikki Högberg beskriver perioden därefter som åtta månaders heltidsjobb. Tid som Stockholm Pride menar att hon arbetade ideellt. Till Tidningen Ångermanland säger Kikki Högberg vidare att hon beräknar att arbetstiden hon lagt ner motsvarar 1,4 miljoner kronor. På Prides beställning beställdes bland annat varor för närmare en miljon, men när räkningen kom ville de inte betala utan istället krävdes Yay på pengar. Något Yay vägrade vilket ledde till att Stockholm Pride vände sig till domstol. Senare framgick att Stockholm Pride inte hade för avsikt att betala alls.

– Jag blev totalt knäckt. Jag trodde vi hade ett tydligt avtal mellan Yay och Pride angående arvodet. Om jag förlorar nu går Yay i konkurs, säger Kikki Högberg till Tidningen Ångermanland.

Sandra Ehne, ordförande i Stockholm Pride, kommenterar händelsen för Tidningen Ångermanland och beklagar då att samarbetet fallit fel ut. Den juridiska processen mot kommunikationsbyrån uppges vara en konsekvens av att den dåvarande festivalchefen "agerade utanför sin ram".

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Stockholm Pride

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.