Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Influencern vägrar ta bort fejkade bilderna – är kommersiella samarbeten

Publicerad: 22 Oktober 2018, 06:26

Johanna E Olssons manipulerade Paris-bilder var samarbeten med annonsörer, Casten Almqvist till attack mot Expressens metoo-journalistik och Facebook lanserar nytt annonsformat med multipla budskap. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

#MeTooCasten AlmqvistInfluencerReklamExpressenTV4

Resumé rapporterade i slutet av förra veckan om hur influensen Johanna E Olsson, med en halv miljon följare på Instagram, redigerade in sig själv i vackra vyer från Paris. Efter att Breakits krönikör Emanuel Karlsten först röjde bluffen har hon erkänt att det handlar om tre fejkade bilder . Däremot vill hon inte ta bort bilderna med hänvisning till att de var samarbeten med olika företag. Det skriver Aftonbladet.

Två annonsörer, Pretty little thing och Aspinal of London, är taggade i bilderna som inte är publicerade enligt Instagrams uppmärkning för annonser.

TV4-chefen trycker till Expressen:"Gjorde business av metoo"
Ett år efter #meetoo satte Sveriges Radios mediegranskande magasin "Medierna" fokus på rörelsen i lördagens program. Just nu prövas flera av publiceringarna som skedde förra hösten av PO och fram tills nu har sex tidningar klandrats. Enligt Mediernas sammanställning publicerade Expressen under en månad 19 förstasidor kopplade till den TV4-profil som bland annat anklagats för våldtäkt.

I programmet riktar TV4:s vd Casten Almqvist hårt kritik mot Expressens bevakning.
– Det är proportionerna jag har störst invändning emot, omfattningen. Jag leds att tro att det inte handlade om journalistik utan handlade om kommersiella beslut, säger Casten Almqvist.

– Och när det fanns något nytt som kunde nyansera historien så valde man dessutom bort det för att historien skulle så att säga vara ren och tydlig. Jag menar att kommersiella publiceringsbeslut fick sen i efterhand kläs i någon slags publicistisk retorik. Men det här var ren business, säger Casten Almqvist.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tillbakavisar att publiceringarna skulle ha haft kommersiella grunder.
– Vi anser att de publiceringar som gjordes var rimliga att göra, säger han.

Även till Dagens Media uttalade sig Casten Almqvist i helgen.

– Att fortsätta dygn efter dygn utan att de hade någonting nytt var ett kommersiellt beslut som i efterhand kläddes i publicisktiska termer. Det tycker jag är ohederligt.

Washington Posts annonschef lämnar oväntat
The Washington Posts högste försäljningschef Jed Hartman, som har haft titeln chief revenue officer fyra år har abrupt lämnat företaget. Enligt tidningens egna rapportering om sortin är hans kollegor chockade över att han inte längre är kvar. Washington Posts ledning har valt att inte kommentera händelsen vidare. Det skriver The Drum.

Facebook testar nytt annonsformat
Kommersiella samarbeten är på modet och Facebook är så klart inte sena att utnyttja situationen. Nu testas ett nytt annonsformat på plattformen som innehåller flera annonsörer i en och samma enhet, sida vid sida. Annonsörerna i testet kommer alla från e-handel och detaljhandel. Under testet visas annonserna bara i USA, Storbritannien och Kanada, skriver Digiday.

Fotbollsexperten sågar tidningen: "Totalt värdelösa"
Inför söndagskvällens derby mellan Milanolagen AC Milan och FC Inter valde den välkända, rosa italienska dagstidningen La Gazzetta dello Sport att tillägna ett helt uppslag åt att bedöma lagens spelarfruar.
– Gazettan som är den största tidningen är totalt värdelösa. De är skit just nu, säger fotbollsagenten Lisa Ek som också har varit expert i SVT till Expressen.

Amy Shumer bojkottar Super Bowl
Super Bowl är årets största natt för dyra reklamfilmer. Komikern Amy Schumer har bestämt sig för att tacka nej till en eventuell medverkan i Super Bowl-reklam, skriver Mashable. Hennes beslut är ett stöd till de amerikanska fotbollsspelare som använt sina positioner för att protestera mot brutalt polisvåld mot svarta i USA.

Facebook värvar tidigare toppolitiker
Facebook har anställd förre brittiske vice-statsministern och tidigare ledaren för Liberaldemokraterna i Storbritannien Nick Clegg. Han får rollen som chef för globala affärer och kommunikation. Han efterträder Elliot Schrage som i juli meddelade att han lämnar företaget efter ett decennium. Enligt Financial Times som avslöjade nyheten ska Clegg ha tackade ja till jobbet efter månader av uppvaktning från Mark Zuckerberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.