Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Influencernätverket Ywonn vill nå 45-plussarna – "Bortglömd målgrupp"

Publicerad: 5 juni 2018, 08:39

Siri Östlund, grundare och vd på Ywonn.

Bolaget menar att den köpstarka målgruppen är bortglömd av många och har knutit till sig bland annat Blossom Tainton och Pekka Heino. Men Ywonn ser sig själva som mer än ett influencernätverk.


Ämnen i artikeln:

FacebookInfluencer marketingReklam

Det senaste året har bolaget Ywonn jobbat under radarn med att starta upp sitt influencernätverk, eller ambassadörsnätverk som de väljer att kalla det.

Bolaget är grundat av Siri Östlund som tidigare i karriären har jobbat med marknadsföring inom tv- och modevärlden.

Ywonn riktar in sig på en målgrupp över 45 och nå dem med relevant innehåll genom sitt nätverk av ambassadörer. Några av de profiler man knutit till sitt stall är den tidigare SVT-programledaren Pekka Heino, träningsprofilen Blossom Tainton och Carl-Jan Granqvist, professor i matkonst.

– Det är här en enormt stor, växande och köpstark målgrupp som dessutom har en stark digital närvaro. Tittar man på de som är mest aktiva på exempelvis Facebook är det kvinnor över 55, berättar Siri Östlund för Resumé.

Enligt Ywonngrundaren är målgruppen, speciellt de över 55, bortglömd och känner inte igen sig i mycket av den digitala marknadskommunikationen. Hon menar också att det verkar råda ett ålderstak på de influencers varumärken väljer att samarbeta med.

– Vi tror att man med kreativ digital kommunikation kan få stor räckvidd i sociala meider. De vi valt att knyta till oss har dessutom en hög trovärdighet i målgruppen även om de inte alla gånger är särskilt stora. Detta samtidigt som vi går mot alltfler microinfluencers som kanske inte har världens största räckvidd men ett enormt engagemang bland sin publik.

Ywonn väljer att kalla sina profiler för ambassadörer snarare än influencers för att markera att man siktar på långsiktiga samarbeten. Utöver att fungera som nätverk och innehållsskapare håller man även på att titta på fler intäktsben.

Siri Östlund vill dock inte berätta något om det inledande årets kunder eller någon byråintäkt.

– Vi har märkt av ett stort intresse och hanterar just nu en rad olika pitcher och offerter, säger Siri Östlund.

Med undantag för Cure är det inga av de övriga influencernätverken som lyckats hitta en lönsamhet i sin affär, vad talar för att ni ska lyckas bättre?

– Vi är unika i det att vi tar avstamp i målgruppen 45+ som många av våra konkurrenter inte gör. Sen tror vi väldigt starkt på de övriga intäktsben vi siktar på att lansera inom en snar framtid. Vi ser oss själva som mer än bara ett influencernätverk, säger Siri Östlund.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.