Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Influencers ska få unga killar att ställa frågorna de aldrig tidigare ställt

Publicerad: 4 September 2019, 08:58

Självmorden ökar bland killar mellan 12 och 16. Samtidigt är det en grupp som i lägre utsträckning än lika gamla tjejer väljer att kontakta Bris. Det vill Bris med hjälp av kampanjen "Never Asked Questions" och en rad influencersamarbeten ändra på.


Ämnen i artikeln:

BrisVoltReklam

Det sägs ofta att killar är sämre än tjejer på att prata om sina känslor. Huruvida det ligger någon sanning i det är oklart, men tydligt är att självmorden i gruppen killar mellan 12 och 16 år fortsätter att öka. Och killarna är heller inte redo att lyfta luren och ringa Bris för att få rådgivning.

Med kampanjen "Never Asked Questions", en motsats till Frequently Asked Questions (FAQ), vill Bris få unga killar att känna att de kan prata om känsliga ämnen. Kampanjen bygger i mångt och mycket på ett samarbete med influencers och Youtubers som Random Making Movies, SampeV2, Simon Lussetti och Hampus Hedström. Under hösten kommer de att svara på frågor från en fysisk frågelåda. Frågorna är framtagna av Bris egna kuratorer handlar om alltifrån när de senast grät, vad de gör för att klara av skolan när det känns känslomässigt jobbigt och huruvida det finns något med deras familjer som de skäms över.

– De influencers vi samarbetar med är viktiga förebilder för många unga killar idag. Genom att våga öppna upp och prata om känslor kan våra influencers få målgruppen att också våga. Vi hoppas att Never Asked Questions ska fungera som en svår men intressant utmaning som får fler att våga prata om hur de mår och känner, säger Anna Holmqvist, enhetschef kommunikation och påverkan på Bris.

Kampanjen är framtagen av Volt som i vintras tog över Bris kommunikation från Garbergs. I maj lanserades det nya kommunikationskonceptet "När barn berättar finns det hopp".

– Det finns ett starkt stigma kring att som ung kille öppna upp sig och prata känslor, som ofta lever kvar hela livet. Därför känns det otroligt viktigt med detta initiativ, säger Jörgen Berglund, Creative Director på Volt.

Arbetsgrupp:

Volt:
Account manager: Melina Svéd
Head of PR: Martina Larsson
Copywriter: Elisabet Fischer
Art Director: Jörgen Berglund
Final art: Åsa Stjärnquist
Planner: Erica Thelin
Account Director: Jörn Arnell, Jonas Brodén
Bris:
Kampanjprojektledare: Anna Barbier
Kommunikations- och påverkanschef: Anna Holmqvist

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

BrisVoltReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.