Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Inför pro bono-kategori i Guldägget”

Publicerad: 24 April 2014, 09:17

Björn Rietz.

Foto: Björn Elgstrand.

Reklamveteranen och förre Komm-vd:n, Björn Rietz, tycker att det är hög tid att införa en pro bono-kategori för Guldägget. – Välgörenhetsorganisationer tävlar inte om samma saker som exempelvis Tele2 och McDonalds, utan det handlar det om få del av samvetspengar, säger han.


Ämnen i artikeln:

Tele2Natalia ProjectBjörn RietzMcDonaldsGuldäggetKOMMRBK

Guldägget har tidigare haft en pro bono-kategori, men den togs bort runt  millennieskiftet efter kritik om att det var för svårt att jämföra olika  kanaler inom kategorin.

Björn Rietz tycker inte att argumentet  håller och vill nu slå ett slag för att införa en probono-kategori i  Guldägget på nytt – han var bland annat juryordförande för Guldägget år  2003 och har också varit vd för KOMM.

– Tiggare tävlar med tiggare  och krämare med krämare. Det går inte att bedöma detta efter samma  parametrar. Det man ska titta på när det gäller probono-uppdrag är det  smartaste sättet att marknadsföra en organisation för att få folk att  öppna plånböckerna, säger Björn Rietz.

Han menar att organisationer  som Cancerfonden, Rädda Barnen och Unicef har stora möjligheter att  väcka starka känslor hos mottagaren eftersom det ofta handlar om angelägna  ämnen.

Han exemplifierar bland annat med kampanjen ”Welcome to Marlboro  Country” som gjordes för En Rökfri Generation och hade stora bilder på  gravstenar.

– Det handlar om att hamna top-of-mind när svenskarna  vill öppna plånböckerna. Det är stor skillnad på samvetspengar och  konsumtionspengar, säger Björn Rietz.

Han tar bland annat upp att RBK:s Natalia-project för Civil Rights Defenders vann två Guldägg och ett Silverägg igår.

–  Det här är hjärtskärande saker som naturligtvis ses som finare än  McDonalds-reklam. Men bedömingen blir mer rättvis om man i stället  låter Civil Rights Defenders tävla mot SOS Barnbyar. Nu är det ju som  att paralympics får tävla mot den vanliga olympiaden, säger Björn Rietz.

Enligt Rietz är ändå Civil Rights Defenders-kampanjen ett riktigt bra jobb.

Björn  Rietz påpekar att man i utlandet jobbar med probono-kategorier för de  stora tävlingarna och ställer sig frågande till varför man inte gör det i  Sverige.
– Frågan har blivit än viktigare i takt med att det  går att göra skattavdrag för gåvor till välgörande ändamål, säger Björn  Rietz.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.