Reklam
Inga kreativa begränsningar
Publicerad: 31 maj 2012, 08:02
Ett av de nominerade bidragen i flippade reklamtävlingen The Chip Shop Awards.
Foto: Pressbild.
Vinnarna i den internationella reklamtävlingen The Chip Shop Awards utses på onsdag i nästa vecka. De nominerade bidragen rör alltifrån ett Hello Kitty-upplägg som säger Goodbye Kitty och gör reklam för Pet Funeral Services till ett sjunkande Costa Concordia för Costa Concordia Family Diving Holidays.
Ämnen i artikeln:
AdweekKB
Karl-Johan Byttner
The Chip Shop Awards har tio år på nacken och erbjudit några av de allra smartaste, roligaste och värsta kampanjer som någonsin har gjorts, enligt arrangörerna själva.
Förklaringen är att tävlingen bygger på att det inte ska finnas några kreativa begränsningar och heller inga regler i någon form. Kategorierna rör Best Use of Shocking Copy, Best Politically Incorrect och Best Use of Bad Taste.
Årets nomineringar rör bland annat två dykare i förgrunden och ett sjunkande Costa Concordia i bakgrunden. Annonsen är tänkt för Costa Concordia Family Diving Holidays.
Ett annat bidrag som sticker ut visar en Hello Kitty med kryssade ögon och texten Goodbye Kitty. Annonsen är för Pet Funeral Services.
Ett ytterligare nominerat bidrag rör en klassisk arkivbild på Hitler och texten Everything is funnier with a frisbee för Danish Frisbee Sports Union.
Ett bidrag som som är långitfrån PC är för produkten Flash. Miljön är ett badrum och budskapet lyder We do anal.
Samtliga nominerade bidrag finns här.
Adweek konstaterar att årets nominerade bidrag kanske inte är riktigt lika flippade som förra årets vinnare där bidragen kring Michael J Fox och Piers Morgan/Justin Bieber sticker ut extra mycket. Se dessa bidrag här.