Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Inga skäl till panik"

Publicerad: 29 november 2011, 12:11

Jessica Bjurström, vd för Komm och Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Foto: Sören Andersson och Rickard Kilström.

Trots varnande röster om en försämrad tillväxt i Sverige ser branschorganisationerna för svensk medie- och kommunikationsmarknad ljust på framtiden.


Ämnen i artikeln:

Jessica BjurströmStaffan Slörner

Statistiska centralbyrån rapport idag visar att Sveriges BNP ökade med 4.6 procent det tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2010.

Samtidigt rapporterar flera medier om en ökad pessimism bland hushåll och industri, vilket givetvis kan smitta av sig på andra marknader.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, anser det farligt att ge några direkta framtidprognoser för branschen.

– Det är omöjligt att spå, ingen statistik stämmer med tidigare lågkonjunkturer.  Just nu finns inga skäl till panik, men alla är oroliga. Till slut kommer det här att påverka oss, men i nuläget ser det fortfarande bra ut.

Han talar om 2011 som ett fantastiskt år och eufori över en välskött ekonomi.

Slörner säger att annonsörerna börjar lära sig att satsa när ekonomin viker, och ser inget tapp på annonsinvesteringarna.

– Mediebudgeten är inte det första man skär ner på längre. Man har ansett det viktiga i att kommunicera. Satsningarna är kanske ett tecken på framsynthet.

Han menar att kartan alltid ritas om i orostider och tror att eventuella neddragningar först kommer drabba internationella kunder.

– Jag upplever även att annonsörerna vill ha mer handlingsutrymme i sina handlingsplaner för att kunna ställa om vid behov.

Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström, tycker att också svenska byråer visar på en rörlighet.

– Generellt är våra byråer flexibla. De har varit försiktiga med att växla upp verksamheten. Man har undvikit att slå på stort vilket vi ser positivt på.

Trots det instabila läget i världsekonomin vill inte Bjurström tala om någon oro inom svensk marknadskommunikation.

– Vi är helt beroende av hur näringslivet mår. På en global marknad mår Sverige bra, vi ser med tillförsikt på utvecklingen.

Bjurström ser just nu inga direkta tecken på en nedgång.

– Vi har fått signaler från näringslivet att köpkraften fortfarande är stark. Årets julshopping är ett tydligt bevis på det.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.