Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ingen marknadsföringstavla

Publicerad: 27 Januari 2010, 14:35

Dahl Medical vann mot Cederroth. Deras första hjälpen-tavla anses inte så lik att den vilseför kunderna eller snyltar på Cederroths rennomé, anser Marknadsdomstolen.


Ämnen i artikeln:

Cederroth

Cederroth och Dahl Medicals första hjälpen-tavlor.

Tvisten har pågått i ett och ett halvt år. I våras stämde Cederroth International konkurrenten Dahl Medical för vilseledande marknadsföring och renommésnyltning i Marknadsdomstolen.

Cederroth anser att Dahl Medicals första hjälpen-tavlor är alltför lik deras klassiska första hjälpen-tavla och att detta gjorts för att åka snålskjuts på Cederroths varumärke.

Det anser dock inte Marknadsdomstolen som ger Dahl Medical rätt och dömer Cederroth att betala Dahl Medicals rättegångskostnader på 450 000  kronor.

Henrik Dahl, ägare och vd för Dahl Medical, är nöjd med beskedet. Han beskriver det som David seger mot Goliat:
– Vi är väldigt glada både för oss själva och marknadens skull, säger han.
– Nu när vi vet vad som gäller ska vi gå ut och storsatsa ordentligt.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Cederroth

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.