Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 januari 2010, 14:35
Dahl Medical vann mot Cederroth. Deras första hjälpen-tavla anses inte så lik att den vilseför kunderna eller snyltar på Cederroths rennomé, anser Marknadsdomstolen.
Ämnen i artikeln:
CederrothCederroth och Dahl Medicals första hjälpen-tavlor.
Tvisten har pågått i ett och ett halvt år. I våras stämde Cederroth International konkurrenten Dahl Medical för vilseledande marknadsföring och renommésnyltning i Marknadsdomstolen.
Cederroth anser att Dahl Medicals första hjälpen-tavlor är alltför lik deras klassiska första hjälpen-tavla och att detta gjorts för att åka snålskjuts på Cederroths varumärke.
Det anser dock inte Marknadsdomstolen som ger Dahl Medical rätt och dömer Cederroth att betala Dahl Medicals rättegångskostnader på 450 000 kronor.
Henrik Dahl, ägare och vd för Dahl Medical, är nöjd med beskedet. Han beskriver det som David seger mot Goliat:
– Vi är väldigt glada både för oss själva och marknadens skull, säger han.
– Nu när vi vet vad som gäller ska vi gå ut och storsatsa ordentligt.
Ulrika Fjällborg
Ämnen i artikeln:
Cederroth