Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Inget byråbyte på gång

Publicerad: 28 Januari 2011, 09:08

Klädkoncernen Kapp­Ahls försäljning viker. Trots ökade reklaminvesteringar­ och bytet till Sveriges namnkunnigaste byrå F&B.


Ämnen i artikeln:

KappahlForsman & Bodenfors

truetrue2020-01-01T10:08

Efter bytet till F&B har KappAhl bytt reklamspråk och blivit betydligt mer modemässigt i sin stil. Men också mer likt andra klädkedjor.

– Vi är besvikna. Vi kan väsentligt bättre och vi förbereder åtgärder för att återta vår position på modemarknaden, skriver Christian W Jansson, vd och koncernchef i KappAhls första delårsrapport för det brutna ­räkenskapsåret 2010/2011, som kom två dagar före julafton.

Det var ingen välkommen julklapp. Alla siffror för ­perioden september–november 2010 pekar nedåt.

I september 2009 bytte Kapp­Ahl reklambyrå till Forsman & Bodenfors. Då hade Kapp­Ahl samarbetat med ANR BBDO i nio år. Bytet skedde efter att Meta Ågren, tidigare projektledare på F&B, blev ny marknadschef på KappAhl.

Efter det har KappAhl bytt reklamspråk och blivit betydligt mer modemässigt i sin reklamstil. Men också mycket­ mer likt andra klädkedjor som MQ och H&M.

I november fick Meta Ågren, som tog in F&B, sparken.
– Det är egentligen ingen stor dramatik. Vi har tagit beslutet att man måste vara överens om hur man ska nå sina mål om man ska sam­arbeta. Är man inte det är det lika bra att skiljas åt, sade hon då till Dagens Media.

Nu har Carina Ladow tagit över som marknadschef. Det är en internrekrytering från den egna inköpsavdelningen. Carina Ladow beskrivs som en långvägare inom KappAhl som kan företaget och sortimentet utan och innan, men vad hon har för spetskompetens inom marknadsföring återstår att se.

Likaså hur uthålligt och tolerant KappAhls ledning är mot F&B när det gäller de dåliga försäljningssiffrorna. Christian W Jansson vill inte precisera vilka åtgärder han syftar på i delårsrapporten när Resumé vill ställa några frågor:
– Nej

När har du tid att svara?
– Det har jag inte.

Aldrig någonsin?
– Ja, det vet jag inte. Vad är det för frågor?

I den senaste kvartalsrapporten skriver du att ni är besvikna, att ni kan bättre och ska vidta åtgärder för att åstadkomma det. Vad ska ni göra?
– Det kommer du att få se. Det berättar jag väl inte för dig i förväg heller.

Ska ni byta reklambyrå?
– Det här är inte en intervju. Stopp. Det är punkt här. Du har talat med min informationschef. Det räcker, säger han.

Carina Ladow förnekar att det är ett byråbyte på gång:
– Vi har absolut inga tankar på att byta byrå, säger hon.
– Vi vill utstråla att vi inte bara är ett klädföretag utan ett modeföretag. Men vi har varit lite försiktiga med att tala om detta. Nu har vi börjat den här resan med F&B.

Enligt Carina Ladow värnar KappAhl om sin folkliga ton till sin målgrupp på kvinnor över 30.
– Vi är ett volymföretag på flera marknader och måste träffa många människor i hjärtat samtidigt. Men kunderna är så mycket mer intresserade av mode i dag. Vi måste följa med i den utvecklingen och ibland servera dem sådant som de inte visste att de vill ha.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

KappahlForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.