Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 juni 2013, 17:22
Fredrik Thambert, reporter på Resumé.
Foto: Andreas Elgstrand.
ANALYS. Nej, något nytt lejonrekord blir det inte för Sverige i Cannes Lions efter den svaga utdelningen i Cyber. Frågan man nu ställer sig: är det svenska kreativa undret förbi? Knappast.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsDet var nog få som förväntade sig en upprepning av fjolårets succé i Cannes Lions. Antalet tävlande bidrag var 100 färre än 2012, och vi saknade dessutom en kampanj som likt "Curators of Sweden" hade potentialen att svepa omkull jurygrupperna på Rivieran. Efter kvällens prisutdelning kan vi nog slå fast att skeptikerna fick rätt, även om några kategorier återstår.
Tidigare år har många varit snabba med att utropa "fiasko för Sverige" i tävlingen. Men deras analyser har inte varit värda mer än vatten efter att lejonen har delats ut i Cyber. År efter år har de svenska byråerna levererat jobb i absolut världsklass i den digitala kategorin. Många har förklarat framgångarna med vårt försprång i utbyggnaden av bredband, och att vi tidigt fick en bred tillgång till hemdatorer.
Men det är bara att konstatera att stora delar av världen nu har hunnit i kapp. Bland guldlejonen i kategorin är det inte helt oväntat USA som dominerar.
Kommer vi då att få se färre guld under åren som kommer? Inte nödvändigtvis. Även om vårt tekniska försprång är på väg att raderas ut ligger vi ännu i framkant vad gäller vår digitala filosofi. Det finns en växande medvetenhet om att kommunikation i allmänhet, och den digitala i synnerhet, måste bidra till människors liv istället för att störa. Vi har under det senaste året sett flera exempel på projekt som målgrupperna faktiskt vill ta till sig och dela med sig av, istället för att betraktas som passiva mottagare av reklambudskap.
Hur många gånger har du hört att reklamen är död? Det har snackats länge om att traditionell marknadsföring inte fungerar längre. Men nu håller skiftet verkligen på att ske. Och först ut att känna av effekterna är mogna marknader som just den svenska, där invånarna i dag har alla möjligheter att välja – och välja bort – vilka varumärken de vill ta del av.
De svenska byråerna vet i stor utsträckning om detta, samtidigt som kundernas försiktiga experimenterande i den digitala miljön nu transformeras till att bli det viktigaste kommunikationsfönstret. Under åren som kommer har vi därför alla chanser att visa vägen för resten av reklamvärlden.
Förresten, "Cyber"? Känns inte det ganska 90-tal?
Byråtoppen – dag 4
Sverige har vunnit 33 lejon totalt hittills.
Mobiento – 1 guld, 1 silver (2 nomineringar)
Family Business – 1 guld (1 nominering)
INGO – 2 silver, 1 brons (3 nomineringar)
Åkestam Holst – 1 silver, 6 brons (12 nomineringar)
Forsman & Bodenfors – 1 silver, 4 brons (8 nomineringar)
Prime PR – 1 silver, 3 brons (4 nomineringar)
RBK – 1 silver, 1 brons (7 nomineringar)
The Fan Club – 1 silver, 1 brons (3 nomineringar)
Great Works – 1 silver (1 nominering)
BVD 1 silver (1 nominering)
TBWA – 1 brons (2 nomineringar)
Acne – 1 brons (1 nominering)
Bedow – 1 brons (1 nominering)
McCann – 1 brons ( 1 nominering)
The Brand Union – 1 brons (1 nominering)
DDB Stockholm – 6 nomineringar
Naked – 2 nomineringar
Lowe Brindfors – 2 nomineringar
BAS, Bold, Happy F&B, CP+B, Deportivo, Ester, North Kingdom – 1 nominering
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions