Reklam
Ingo får två lejon i utomhus – brädas av Colin Kaepernick
Publicerad: 17 juni 2019, 15:17
Kampanjen har tidigare prisats i Månadens Kampanj.
Nikes "Dream Crazy" med Colin Kaepernick tar hem Grand Prix i Cannes Lions. Ingo och Burger King får nöja sig med ett silver och ett brons.
Det var nog inte en byrå globalt som inte pratade om Nikes kampanj med Colin Kaepernick när den släpptes i fjol. När San Fransisco 49-ers tidigare spelare blev varumärkets affischnamn möttes det med både hyllningar och raseri. Anledningen till det är främst att han under en NFL-match 2016 knäböjde i protest mot rasism samtidigt som man spelade USA:s nationalsång.
Nu vinner kampanjen Grand Prix i Cannes Lions kategori utomhus, trots att den mest uppmärksammade enheten är filmen. För Sveriges räkning har de tre nomineringarna för "Not Big Macs" omvandlats till ett silver- respektive bronslejon. "Not Big Macs" är kampanjen där Burger King slog mynt av en varumärkestvist som konkurrenten förlorade som rörde den klassiska burgaren "Big Mac". Med glimten i ögat bestämde sig Burger King för att döpa om sina burgare till saker som "The burger Big Mac wished it was" och "Like a Big Mac. But actually big."
LÄS MER: Burger Kings globala marknadsdirektör Fernando Machado om Ingos kampanjer
– Den påverkanskraft som Dream Crazy hade världen över ihop med kontexten till kampanjen – det var svårt att prata om någonting annat än Dream Crazy. I år var det ingen tvekan om vem som var vinnare. Därför har vi valt att bara dela ut ett Grand Prix i år, i en kategori som brukar innehålla flera, sa ordföranden för utomhuskategorin, Grey Worldwides John Patroulis, under en presskonferens tidigare i dag.