Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

INGO:s vd firar framgångarna i Cannes: ”Fick nypa mig i armen”

Publicerad: 23 Juni 2016, 11:54

Håkan Karlsvärd tror att en nyckel till att lyckas är att inte tänka efter två gånger.

Foto: Yasmine Winberg

Det regnar lejon över INGO i Cannes Lions. Resumé träffade vd:n Håkan Karlsvärd, som flög ner igår för att fira framgångarna på plats.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberIngoCannes Lions 2016Håkan Karlsvärd

Hittills har INGO vunnit 1 Grand Prix, 4 guld, 7 silver och 5 brons i reklamtävlingen och leder i skrivande stund den svenska byråtoppen. I morse kom även nomineringarna i Entertainment, där INGO plockar fyra av dem.

Håkan Karlsvärd möter upp på "Svenskbaren" La Goeland i Cannes.

– Vi har jobbat länge på byrån med ett långsiktigt mål att vinna brett i Cannes. Med årets facit i Cannes Lions är vi där nu. Känslan över att INGO gör så bra ifrån sig är euforisk, säger han.

Betyder årets vinster att ni är uppe och klättrar med toppbyråerna även på hemmaplan?
– Internt på byrån har vi haft som målsättning att vinna minst ett lejon varje år. Sedan har vi också haft som mål att året efter ska vara bättre än året innan. Vi tillhör två nätverk, Grey och Ogilvy, och gentemot dem är vinsterna viktiga för att positionera oss. Om det slutligen gör att vi landar i en bättre position i Sverige återstår att se.

Kommer framgången innebära nya kunder för er?
– Det är alltid bra när våra kampanjer uppmärksammas. Att det dessutom sker på två riktiga uppdrag är en bonus. Det ger oss ett självförtroende som vi kan bära med oss. Det sätter ett avtryck som säkert märks av andra.

Vad är INGO:s hemlighet?
– Jag tror det är viktigt att se möjligheterna i en idé och inte fokusera på det praktiska genomförandet. Hade vi tänkt efter innan vi skapade ett nummer som alla i världen kunde ringa för att prata med en random svensk, hade vi tänkt att det inte skulle gå. Samma sak med "Dill", exempelvis. Att på bara några veckor skapa en gourmetrestaurang och få folk att strömma dit – det är inget man ska tänka efter två gånger på. Då hade vi aldrig gjort det, säger Håkan Karlsvärd och tillägger:

– Styrkan i INGO ligger i att vi alltid försöker tänka medieneutralt och allihop brinner för kommunikation, att hitta nya sätt för att nå ut. Vi är inte rädda för att gå obekväma vägar för att hitta lösningar.

Många byråer brukar säga att de inte jobbar för att vinna priser. Hur viktiga är dem för er?
– Det är klart att det betyder mycket för oss och är viktigt. Ett bevis på att våra kampanjer gör skillnad.

I våras tvingade ni skära ned på personal, tio fick gå, efter att Astra Zeneca delade på uppdraget och knöt till sig tre andra byråer. Innebär det här att ni kommer att växa igen?
– Det ger hela byrån en push framåt. Kraften från Cannes Lions kommer att vara stark efter sommaren och med hjälp av den hoppas jag att vi växer tillbaka till den storlek vi var. Bortsett från Astra Zeneca så har det gått bättre för oss varje år.

Han är mycket nöjd med kampanjerna, både "Le Bon" och "The Swedish Number".

– Det är ogreppbart, "The Swedish Number" har satt igång sådana enorma krafter. När först statsminister Stefan Löfven svarar och sedan Barack Obama. När han inledde ett tal genom att nämna vår kampanj så satt jag tillsammans med Björn Ståhl och var tvungen att nypa mig i armen. Jag ryser när jag pratar om det.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.