Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Innovationen: En digital handelsplats för varumärken

Publicerad: 22 September 2016, 12:34

Grundaren Maite Eriksson vill skapa ett "Blocket för varumärken"

Varumärkesexperter lanserar "Blocket för varumärken".


Ämnen i artikeln:

Varumärken

Maite Eriksson är jurist med varumärken som specialitet. 2009 startade hon juristbyrån Varumärkesombudet AB 2009. Nu är företaget först i landet med att lansera en marknadsplats för varumärken.

Det behov som skaparna av tjänsten ser är att registrering av varumärken blir svårare och samtidigt viktigare. I synnerhet i Asien där myndigheterna försöker närma sig väst genom att stävja den omfattande piratkopieringen genom varumärkesregistrering. Det blir allt trängre i många segment, till exempel på läkemedelsmarknaden.

I mars 2016 ändrade EU reglerna vid nyansökan av EU-varumärken så att varumärkesinnehavare får ett snävare skyddsomfång jämfört med förut. Tidigare fick man tre varumärkesklasser för en och samma avgift vid ansökan om varumärkesregistrering.

– Vi vill skapa ett "Blocket för varumärken" och har fått frågan om en sådan här tjänst i flera år. I Sverige är många företag bra på innovation, men sämre på kunskap om varumärkesskydd, säger Maite Eriksson till Resumé.

Priset görs upp mellan säljare och köpare. Varumärkesombudet får intäkter genom kostnaden för medlemsskapet. Tjänsten vänder sig till företag och privatpersoner som inte kan komma på ett bra varumärkesnamn eller har ont om tid.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Varumärken

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.