Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Instagram öppnar för annonser i IGTV – vill kompensera influencers

Publicerad: 2 april 2019, 06:26

Några av kreatörerna på IGTV.

Foto: Montage: Yasmine Winberg.

Snart finns nya annonsformat på Instagram, Elon Musk släpper raplåt som eventuellt är ett aprilskämt och Facebook ska ge användarna bättre kontroll över sina flöden. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramReklam

Enligt Adage tittar Instagram på möjligheten att erbjuda annonser i det relativt nya formatet IGTV. Detta uppger flera källor med insyn för tidningen. Syftet med annonsformatet ska enligt uppgiftslämnarna vara att Instagram vill hitta sätt att försörja influencers och andra contentskapare.

"Annonser är för närvarande inte en del av IGTV, men vi undersöker sätt för att hjälpa skaparna att tjäna pengar. Precis som vi infört annonser i feed och story, tar vi oss tid att utvärdera olika strategier för intäktsgenerering för att säkerställa att vi rullar ut funktioner som är bäst för företag och vårt samhälle, skriver en talesperson från Instagram i ett mejl till Adage.

IGTV är en fristående app, men går även att nå via Instagram-appen. Där finns längre videoprogram från både företag, kändisar och influencers.

Elon Musks pr-drag: Ger ut raplåt
Tesla, som när det startade satte som mål att marknadsföra sig helt utan traditionella reklaminsatser, kan nu eventuellt få draghjälp av grundaren Elon Musks nya raplåt "RIP Harambe". Den gavs ut i helgen på Musks eget skivbolag "Emo G Records". Låten "RIP Harambe" är tillägnad en gorilla som sköts till döds på ett zoo i Ohio, USA för snart tre år sedan. Gorillan dödades efter att ett treårigt barn fallit ner i dess hägn och tilltaget kritiserades sedan av djurrättsaktivister. Det skriver Di Digital. I den amerikanska och brittiska pressen har det spekulerats kring huruvida rapsången är ett tidigt aprilskämt eller inte. Låten är dock inspelad och finns att lyssna på. Aprilskämt eller inte, raplåten har fått världens medier att prata om Elon Musk.

Facebook ska ge användarna bättre kontroll över sina flöden
Användarnas flöde ska bli mer transparent. Det är syftet med den nya funktion som Facebook framöver kommer att erbjuda. Tidigare har användare kunnat ställa plattformen frågan "Varför ser jag det här inlägget?" på annonsmaterial i flödet. Nu ska den funktionen finnas för allt material i flödet – oavsett om det kommer från ett företag du följer eller om det kommer från din mamma. Det skriver Facebook själva.

Enligt bolaget ska funktionen ge dig information om varför du ser inlägget, vilken information som mest påverkar vilka inlägg som prioriteras i ditt flöde och genvägar till de delar av Facebook där det går att påverka sin personalisering.

Facebook kan släppa Apple News-utmanare
Apple rullade ut en ny version av sin prenumerationstjänst för nyheter, Apple News+, i förra veckan. Nu kan en liknande funktion vara på gång på Facebook. Enligt bolagets vd Mark Zuckerberg ska det sociala nätverket få en ny flik med nyheter av "hög kvalitet", eventuellt redan i år. Nyheterna ska kunna konsumeras av användarna utan någon kostnad, men upphovsmakarna ska ändå få betalt är tanken.

– Det är viktigt för mig att hjälpa människor att få trovärdiga nyheter och att hitta lösningar som hjälper journalister i hela världen uträtta sitt viktiga arbete, säger Zuckerberg i en video som han släppt om saken på sin egen Facebooksida.

Amazon kan lansera tv-kanal
Snart kan en egen tv-kanal för Amazon bli verklighet, enligt sajten The Information. Kanalen ska inte fyllas med Amazons egna program, utan jätten ska ha kontaktat Verizon för att få hjälp med att producera material, enligt uppgifterna. Kanalen ska vara nyhetsbetonad och sändas via streamingtjänsten Fire TV. Den ska lanseras inom de närmsta månaderna, enligt uppgifter till The Information.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.