Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Instagramannonser exploderar

Publicerad: 26 januari 2016, 09:27

Instagrams annonsvisningar har ökat rejält.

Foto: Colourbox

Instagram började publicera annonser med hjälp av partners i augusti. Nu visar en av dem statistik på hur snabbt det sociala nätverket ökat sina annonsinsatser.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookAnnonseringSociala medier-kampanjFlygresor.seAnnons

Instagram berättade så smått i juni att de var på gång att lansera annonser på plattformen. Nu publicerar amerikanska Brand Networks, en av Instagrams annonspartners, siffror hos Recode.net över hur plattformen har ökat sina annonsinsatser sedan de infördes i augusti.

Enligt Brand Networks hade de 50 miljoner annonsvisningar på Instagram i augusti, ett antal som fördubblades till 100 miljoner i september. I december nådde annonserna 670 miljoner. Brand Networks hade 13 gånger mer annonsvisningar efter fem månader.

Recode.net skriver att man automatiskt tänker att fler annonser kan leda till fler affärer, men risken är att vid ökning av antalet annonser så kan de bli mindre värdefulla.

Viktigt att notera är att dessa siffror bara kommer från en annonspartner, men att den allmänna trenden är en ökning. Detta är såklart en fördel för Facebook, som köpte Instagram i april 2012. Företaget har ännu inte berättat om de tänker börja behandla Instagram som en separat del i bolagets resultatrapporter.

Instagramannonserna hade premiär i Sverige i september, då med bland andra Flygresor, Linas Matkasse och Gintricot som första kunder.

Se diagram på Recode.net.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.