Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Instagrams annonsformat lanseras globalt - så lyckas du som annonsör

Publicerad: 1 Juni 2015, 11:46

GM skapar en sk. "panogram" av sin Carousel-annons.

Idag lanseras instagrams hajpade annonsformat Carousel globalt, och bolagets kreative strateg delar med sig av sina bästa tips för att bli en framgångsrik annonsör.


Ämnen i artikeln:

InstagramReklam

I mars lanserade Instagram sitt nya annonsformat Carousel i USA, där annonsören kan låta tittaren bläddra bland flera bilder i ett och samma inlägg. Tanken bakom formatet var att möjliggöra sekventiell storytelling och leverera högre värde för både konsument och annonsör. Dessutom kan det sponsrade inlägget länkas vidare.

Idag lanseras formatet "globalt", vilket dock endast innebär att det lanseras på sex ytterligare marknader; England, Kanada, Australien, Tyskland, Frankrike och Brasilien. En av den senaste veckans mer uppmärksammade kampanjer kommer från GM, som med sina fyra bilder skapar en stor panorama-annons, vilket Instagram kallar en "panogram".

Derek Echevarria-Scott, kreativ strateg på Instagram, menar att det nya formatet öppnar upp för nytänkande kreativa kampanjer, men att annonsörer måste se upp för vissa fallgropar såsom att skriva för långa captions eller missa att locka användaren vidare till nästa bild.

I en intervju med Adweek delar Echevarria-Scott med sig av sina bästa tips för att lyckas med sin Carousel-annons på Instagram:

- Den första Carousel-bilden måste vara tillräckligt stark för att sticka ut i flödet.
- Det är viktigt att redan i första bilden presentera konceptet, budskapet och varumärket för att även nå de användare som väljer att inte bläddra vidare till nästa bild.
- Tänk ut kreativa sätt att locka användaren till att bläddra vidare till din nästa bild. Väl där är sannolikheten hög att hen bläddrar vidare igenom hela annonsen.
- Undvik allt för långa captions. Fokusera på de nyckelord som du vill knyta till ditt varumärke.
- Om annonsen är klickbar är det viktigt att målsidan har samma tonalitet som annonsen och är mobilanpassad.

Ämnen i artikeln:

InstagramReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.