Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Inte ens Zlatan kan hjälpa Volvo”

Publicerad: 19 Februari 2014, 13:09

Det går trögt för Volvo Personvagnar trots Zlatan-reklamen ”Made by Sweden”. Volvo PV backar med 0,8 procent i Europa, medan marknaden för övrigt ökade med 5,5 procent.


Ämnen i artikeln:

VolvoSvDZlatan IbrahimovićForsman & BodenforsMade by Sweden

”Global Zlatanyra. Fräsiga bilder på nya konceptbilar som målar upp en  guldgul vårsol för Volvo – och framförallt ett ansiktslyft  produktprogram med nya snåla motorer.”

Det skriver SvD Näringslivs, Jonas Fröberg, som också har skrivit boken ”Kampen om Saab”

Han pekar på att Volvos försäljning i Europa går trögt och att biltillverkaren har tappat 0,8 procent.

Om  man jämför med samma månad ett år bakåt tappade Volvo 17,8 procent,  vilket gör att bilden blir ”ändå dystrare”, resonerar Jonas Fröberg.

Han  tar också upp att Volvos vd Håkan Samuelsson hävdar att bolaget kommer  att visa vinst för helåret 2013, men menar att Volvo är känsligt varje  säljsvacka eftersom man balanserar på ett nollresultat.

Han tycker  att det är anmärkningsvärt att Volvos modellprogram är så ”upptrimmat  det går” med ansiktslyftningar hos de flesta modellerna och menar att  Volvo måste leva med sina nuvarande modeller i fler år.

”Det finns  inget så farligt för ett bilmärke som att hamna i otakt med  produktsuccessionen. Det är i den situationen som Volvo nu hamnat.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.