Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Inte första gången American Apparel är i blåsväder

Publicerad: 16 Maj 2013, 12:19

Den amerikanska klädkedjan American Apparel har anmälts till Reklamombudsmannen, RO, för sexistisk reklam. Det är dock inte första gången kedjan är i blåsväder precis. Vid ungefär samma tid förra året krävde Storbritanniens Advertising Standard Authority, ASA, att två annonser på företagets webbplats gjordes om för att de var alltför sexistiska. Veckan efter kom krav på ytterligare två annonser.


Ämnen i artikeln:

Dov CharneyAmerican ApparelBusiness InsiderASA

Klädföretaget American Apparel har anmälts för sexistisk reklam till  Reklamombudsmannen, RO.

Bakgrunden är att det amerikanska klädföretaget  visar upp två modeller med samma skjorta – en manlig modell fullt  påklädd och en kvinnlig modell endast iförd skjortan.

Reaktionerna  har inte låtit vänta på sig och det svenska klädbolaget By PM valde att  göra en omvänd American Apparel – det vill säga med en kille i  motsvarande position – i det här fallet bolagets delägare Petter  Lindqvist.

Så här sade han till Aftonbladet om initiativet:
”Vi har  som de flest andra följt debatten och tycker att det är intressant. Vi  ville göra någonting eget och kasta om könsrollerna för att se vad som  händer om en kille är i samma position.”

Det är dock inte första gången American Apparel är i blåsväder kring sin reklam precis.

Business  Insider kunde våren 2013 rapportera om hur den amerikanska klädjätten  anklagats för sexistisk reklam av brittiska Advertising Standards  Authority, ASA.

Organisationen krävde att två annonser på bolagets webbplats inte skulle vara kvar i dess ”nuvarande form.”

Det  hela hade börjat med ett klagomål ifrån en anonym kvinna som ansåg att  annonserna var ”anstötliga” eftersom hon tyckte att de var alldeles för  öppet sexistiska.

Business Insider konstaterade visserligen att  Storbritannien har för vana att förbjuda reklam och att vissa företag  hoppas att ASA ska förbjuda reklamen då det ger massa publicitet i  sociala medier.

I just fallet med American Apparel fanns dock inga tecken på att annonserna ens gick i Storbritannien.

ASA ville dock ändå förbjuda reklamen eftersom man ansåg att den var ”sexistisk och inte sexig”.
”…Vi  bedömde att bilderna och modellerna som poserade på dem var alltför  ogrundade. Vi bedömde också att bilderna var öppet sexuella i sitt  budskap och att dem förnedrar kvinnor genom att lägga fokus på  modellernas skrev, rumpor och bröst samt genom att inte inkludera deras  ansikte.”, skrev ASA.

Business Insider skrev kort efteråt att ASA bannlyst ytterligare annonser.
Här  konstaterade Business Insider att beslutet var kontroversiellt dels för  att ASA verkar ogilla annonser som använder sex för att sälja, dels för  att klagomålet endast kom från en enda brittisk konsument och slutligen  för att annonserna endast fanns på den amerikanska webbplatsen för  American Apparel, vilket inte ASA kan göra någonting åt.

Bolagets vd Dov Charney gav bland annat följande kommentar:
"Vissa människor ser annonsering som ett företags uttryck, men det är också ett personligt uttryck."

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.