Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Inte ”happy”? Burger King pikar konkurrenten med boxar för mer komplicerade känslor

Publicerad: 3 Maj 2019, 05:54

Meal-boxar i ny förpackning.

Burger King pikar återigen McDonalds, Absolut-ikonen Michel Roux dör vid 78 års ålder och Leo Burnett-chef lämnar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsBurger KingReklam

Inte "happy"? Burger King pikar konkurrenten med boxar för mer komplicerade känslor
Burger King har tydligt pikat McDonalds i flera år. Bland annat har man lanserat en app där användare kan köpa Whoppers för en cent så fort de närmar sig McDonald's-restauranger, och på svensk mark lanserade kedjan en ny produktserie de kallade "Not Big Mac's" efter att McDonald's förlorade rätten att varumärkesskydda Big Mac inom EU.

Nu kommer nästa drag.

Det finns knappast någon unge som inte känner till McDonald's "Happy Meal". Men Burger King menar att alla kanske inte alltid är "happy". Därför kontrar de nu genom att erbjuda "Pissed Meal", "DGAF Meal", "YAAAS Meal", "Salty Meal" och "Blue Meal". Det bakomliggande syftet sägs vara att kasta strålkastarljus på psykisk ohälsa. Boxarna kommer att finnas på utvalda restauranger i USA under en månads tid. Kampanjen är framtagen tillsammans med MullenLowe USA, skriver Adweek.

Michel Roux dör vid 78 års ålder
Michel Roux, som byggde Absolut Vodka till ett ikoniskt varumärke, har avlidit vid en ålder av 78 år. Roux genomförde en förnyelse av Absoluts förpackning och tillsatte TBWA Worldwide som reklambyrå. Han är också hjärnan bakom att låta olika artister tolka den numer ikoniska flaskan, däribland Andy Warhol. Det skriver Shanken News Daily.

Leo Burnett-chef lämnar
Mark Tutssel, styrelseordförande och CCO på byrån Leo Burnett, kommer att lämna byrån den sista juni. Anledningen är att det är dags att gå i pension. Fram till pensionen ska han nu arbeta tätt ihop med styrelsen och Publicis Groupe:s CCO Nick Law för att säkerställa en bra övergång. Tutssel har arbetat på Leo Burnett i 34 år och har vunnit fler än 600 Cannes Lions-lejon under sin karriär. Det skriver Adage.

Spotify lanserar röststyrda annonser med Unilever
Det är i en av sina egna podcasts som Spotify nu testar röststyrda annonser. Det handlar om att lyssnaren kan säga "play now" under en reklam för Unilevers varumärke Axe. Då slussas lyssnaren till en spellista skapad av varumärket, som självklart också inkluderar en del reklam.

– "Play now"-funktionen är en skinande ny funktion, och liksom alltid med skinande nya funktioner inom tech, måste varumärken se till att de har något av värde att erbjuda lyssnarna innan de hoppar på, säger Leslie Walsh, exekutiv strategichef på byrån Episode Four, till Adage.

Spotify drog sig ur jätteaffär med Acast
Spotify drog sig ur en miljardaffär med Acast i fjol, enligt källor med insyn. Det skriver Di Digital. Spotify ska ha varit intresserad av att köpa Acast, men ansåg att värderingen på 1,5 miljarder kronor var för hög. Enligt källorna till Di Digital ska Acast planera en börsnotering år 2020.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonaldsBurger KingReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.