Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Inte illa för en okänd politiker från Skåne"

Publicerad: 18 november 2011, 14:10

Göran Montans personvalskampanj inför riksdagsvalet 2010 sticker ut bland de nominerade i Hela Skånes bästa reklam. Montans kampanj är nominerad i printkategorin.


Det var inte självklart att Göran Montan (M), skulle anlita en reklambyrå, utan det byggde på personliga kontakter med Åva Group, som gjorde kampanjen.

– Men det låg många tankar bakom beslutet. Och det var inget lätt beslut att fatta, säger Göran Montan till Resume.se.

Men kampanjen bar frukt. I Göran Montans egen valkrets blev resultatet bättre än genomsnittet, och det kan mycket väl vara kampanjen som gjorde den extra skillnaden, tror han. Och att det fanns ett igenkänningsmoment redan från början tror han kan ha bidragit. Kampanjarbetet gav mersmak.

– Det var roligt. Och tanken på ett en man i min ålder, jag är 64 år, vågar bjuda på sig själv på det här sättet ger ju en bonuseffekt, säger Göran Montan.

I kampanjen ses Göran Montan ikläda sig roller från olika kända filmer, kopplade till det budskap som han vill förmedla.

– Lite kuriosa är att folk faktiskt plockade ner annonserna väldigt varsamt, och tog hem dem. Annars händer det ofta att folk river ner våra affischer, eller klottrar Hitlermustascher på dem.

Affischerna var dock bara en del i kampanjen för Göran Montan. Han släppte även en bok och gjorde t-shirts med Rockymotiv.

– Jag får ofta höra att folk har sett ungdomar ha på sig de där tröjorna, säger han.

Själv var han en mycket delaktig kund.

– Jag var aktiv i det hela och kom med mina synpunkter, säger Göran Montan.

Vad lärde du dig av arbetet?

– Jag fick en annan respekt för arbetet bakom en kampanj, tankeverksamheten.

Om det blir aktuellt för dig att ställa upp även nästa gång det är val, anlitar du en reklambyrå då också?

– Mitt första ställningstagande är om jag ska ställa upp även nästa gång. Men om det blir så ska jag absolut undersöka möjligheten. Det är inte helt gratis. Men den här kampanjen uppmärksammades på ledarplats i Svenska Dagbladet och GP, som också återgav lite av kampanjen. Och det är inte så illa för en relativt okänd politiker från Skåne.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.