Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Intel i global kampanj

Publicerad: 7 maj 2009, 11:53

Idag är det premiär för Intels nya globala kampanj. För första gången testar Intel en kampanj utan produkter.


Ämnen i artikeln:

Intel

Reklamkampanjen, som kommer att gå globalt, består bland annat av reklamfilm, banners, utomhus, print och butiksaktiviteter. I kampanjen visar Intel hur deras verklighet ser ut och drar paralleller till saker som många känner till, som till exempel rockstjärnor.  

Kampanjen är framtagen av den amerikanska byrån Venables Bell & Partners i San Francisco. Venables Bell & Partners fick Intel som kund i januari och kampanjen är det första resultatet från det nya samarbetet. Den globala mediaplanen är satt av OMD.

Tidigare har Intel gjort kampanjer för deras olika produkter. Nu testar företaget för första gången en helt och hållet varumärkesbyggande kampanj. Kampanjen är också den största som Intel har gjort på tre år.

Den integrerade kampanjen har temat ”Sponsors of Tomorrow”. Målet är att visa på vilket sätt Intel hjälper till att förändra världen. Reklambyrån visar att saker som ett rent rum och rockstjärna betyder något helt annat i Intels värld.

Kampanjen smygstartar idag med ett par banners som ska väcka nyfikenhet. På måndag går den upp i USA, Tyskland och Storbritannien. Senare denna månad har den premiär i Kina och Indien och i mitten av juni börjar den visas i Sverige.

Samtidigt som Sverigepremiären går kampanjen även upp i bland annat Australien, Kanada, Korea, Mexiko, Turkiet, Italien och Vietnam. Sist ut är Brasilien och Japan dit kampanjen först kommer efter sommaren. Totalt kommer kampanjen att gå i ett trettiotal länder.

I USA inleds kampanjen med att några Intelmedarbetare ringer i den ceremoniella klockan på Nasdaq. Ceremonin kommer att visas på tv-skärmar på Times Square.

Enligt Intel går kampanjen loss på flera miljoner dollar och företaget hoppas att kampanjen ska leva i mellan tre till fem år.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Intel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.