Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Intellecta går åt rätt håll

Publicerad: 7 november 2013, 08:43

Yann Blandy, koncernchef Intellecta.

Foto: Pressbild.

Koncernen visar ett resultat före skatt på 21,9 miljoner kronor för årets första nio månader, vilket kan jämföras med en förlust på 43,5 miljoner kronor för motsvarande period förra året. Intellecta visade en förlust när det gällde rörelseresultatet för Q3 med 6,9 miljoner kronor, vilket var en minskning av förlusten under Q3 förra året som hamnade på minus 8,5 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Yann BlandyIntellecta

Resultat före skatt för Q3 gick från -7,1 miljoner kronor förra året  till 1,8 miljoner kronor i år. Nettoomsättningen hamnade på 80,6  miljoner kronor, vilket dock var en minskning med 13,4 procent.

– Det  är glädjande att vi trots det utmanande marknadsläget lyckats förbättra  vårt resultat för jämförbara enheter. Vi kan konstatera att den  renodlings- och effektiviseringsprocess vi startade inom koncernens  bolag förra året ger effekt och stärker koncernens marknadsposition,  säger Yann Blandy, vd och koncernchef på Intellecta i en kommentar.

Intellecta  redovisar en nettoomsättning på 388,3 miljoner kronor för årets första  nio månader, vilket är en minskning med 5,3 procent. Resultat före skatt  och engångsposter ökade marginellt från 8,3 miljoner kronor till 8,4  miljoner kronor, medan resultatet gick från minus 52 miljoner kronor  till plus 60,3 miljoner kronor om man räknar in engångsposter.

Yann  Blandy menar att Intellectas bolag är väl positionerade inför framtiden  och  koncernen har fått in en rad nya uppdrag under perioden: Köpenhamns  flygplats, inkClub, Oriflame, Regeringen.se och Esrums Kloster.

–  Kundsamarbetena startas successivt under hösten och uppdragen kommer i  flera fall att löpa långt in under 2014, säger Yann Blandy, i en  kommentar.

Intellecta visar också en balansräkning på 212 miljoner kronor i eget kapital och en soliditet på 63 procent.

Intellectas  avyttring av Infolog till investeringsfonden Accent Equity 2012 skedde  per den 31 augusti i år, vilket gav en reavinst på 54,3 miljoner kronor.

–  Jag är stolt över att kunna presentera det nya Intellecta efter ett  kvartal under vilket vi har förbättrat vår lönsamhet, genomfört  avyttringen av Infolog samt annonserat nästa steg i vår implementering,  säger Yann Blandy i en kommentar.

Resumé har tidigare berättat att  Intellecta har köpt en majoritet av den danska digitalbyrån Propeople  – förvärvet skedde efter periodens utgång och Intellecta har köpt 60 procent av aktierna.

Intellecta  har även gjort klart att man har för avsikt att köpa upp till 70  procent av aktierna i en nordisk digital fullservicebyrå med egen  produktionskapacitet och tunga varumärken.

Affären väntas slutförd innan  årsskiftet och ska tillföra 50 miljoner kronor per år, enligt  Intellecta.

– Vi fortsätter nu arbetet med att infria våra övriga  milstolpar; att föreslå en extra utdelning kopplad till avyttringen av  Infolog (i samband med årsstämman i maj 2014) och att inom 24 månader  från Infologs avyttring fördubbla Intellectas intäkter på årsbasis,  säger Yann Blandy i en kommentar.

Han uppger också att den sista  milstolpen ”att nå samtliga finansiella mål” ska nås inom 36 månader  efter försäljningen av Infolog.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Yann BlandyIntellecta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.