Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Intellecta köper digital byrå

Publicerad: 21 oktober 2013, 07:44

Yann Blandy, koncernchef Intellecta.

Foto: Pressbild.

Resumé har tidigare berättat att Intellecta befinner sig i slutfasen för ett köp av en större nordisk kommunikationsbyrå. Intellecta köper nu 60 procent av den danska digitala byrån Propeople. Intellecta räknar också med ytterligare förvärv under hösten.


Ämnen i artikeln:

Yann BlandyPropeopleIntellecta

Köpeskillingen landar på 39 miljoner danska kronor.

Propeople startade 2000 och har idag 175 medarbetare.

Bolaget har sin kärnkompetens inom Open Source och levererar plattformen Drupal.

Intellecta  och Propeople har samarbetat sedan januari 2012 och mer formellt sedan  augusti samma år genom ett joint-venture-bolag.

Intellecta hävdar att  Propeople ihop med Intellectas dotterbolag Bysted har vunnit 75 procent  av de pitchade kunduppdragen under de senaste 18 månaderna – bland  annat Visit Denmark, Köpenhamns kommun och andra.

Propeople arbetar  också med stora internationella kunder sedan tidigare – Samsung, Egmont,  Pfizer och Standford för att nämna några.

– Intellecta får nu  betydligt större muskler att leverera både digital strategi och digital  produktion. Förvärvet ger oss också en bredare geografisk spridning och  Intellecta kommer nu ha kontor på två BRIC-marknader samt i USA och i  Östeuropa, säger Yann Blandy, koncernchef på Intellecta i en kommentar.

–  Genom denna affär kommer vi att kunna generera stora värden för våra  kunder genom kombinationen av de starka digitala kompetenserna hos  Propeople och Intellectas kommunikationsstrategiska kompetenser, säger  Michael Koefoed Steensborg Drejer, global CEO på Propeople i en  kommentar.

Propeople har idag verksamhet i Sverige, Danmark, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien och USA.

Propeople  hade en omsättning på 48 miljoner danska kronor vid senaste årsbokslutet –  bolaget har brutet räkenskapsår och omsättningen motsvarade en ökning  på 39 procent jämfört med året innan.

Propeople gjorde också ett  EBIT-resultat på 6,5 miljoner danska kronor, vilket var en ökning med  130 procent jämfört med 2011/2012.

Intellecta räknar kallt med att  Propeople växer med 20-30 procent per under de närmaste åren och får en  rörelsemarginal på 15 procent.

Affärens upplägg innebär att  Intellecta köper 60 procent av aktierna i Propeople i två steg – 51  procent i år och 9 procent under Q1 2015.

Propeople konsolideras in i Intellecta från och med den första november 2013.

Köpeskillingen på 39 miljoner danska kronor och betalas enligt följande.

2,1  miljoner danska kronor är Intellecta-aktier och 18 miljoner danska  kronor en del som kopplas till finansiell prestation under nästa år och  betalas vid april 2015.

Den kontanta delen av köpeskillingen  finansieras med 50 procent genom ett förvärvslån som löper under fem år,  medan den resterande 50-procentiga delen består av Intellectas egna  medel.

Intellecta räknar med att Propeople-affären ska tillföra minst  50 miljoner kronor per år och ”omgående förbättra Intellectas tillväxt  och lönsamhet.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.