Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Intellecta köper konsultbyrå för nära 70 miljoner

Publicerad: 22 december 2014, 14:07

Yann Blandy, koncernchef Intellecta.

Foto: Intellecta.

Börsnoterade kommunikationskoncernen Intellecta köper 80 procent av Blink Reaction i USA. Man slår också ihop sina danska verksamheter Propeople och Bysted för att bli ännu starkare inom det digitala.


Ämnen i artikeln:

BystedYann BlandyPropeopleIntellecta

Förvärvet landar på maximalt 8,6 miljoner dollar, varav 4,6 miljoner dollar är kontanta medel, 0,5 miljoner dollar Intellecta-aktier och resterande 3,5 miljoner dollar är en "variabel del".

Blink Reaction är ett företag som erbjuder avancerad webbutveckling, modern design och digitala strategier till en rad Fortune 500-kunder – alltifrån GE, Pfizer och Verizon till Deloitte och Time Warner.

– Jag är mycket glad över denna utveckling för Intellecta. Förvärvet av Blink Reaction stärker väsentligt vårt digitala erbjudande och gör oss i ett slag till en ledande global Open Source/Drupal-aktör, säger Yann Blandy, vd och koncernchef på Intellecta i en kommentar.

Blink Reaction har idag cirka 100 medarbetare – företaget växte med 64 procent år 2012, 84 procent år 2013 och beräknas omsätta 10 miljoner dollar i år.

Blink Reaction ligger i New Jersey och stärker därmed Intellecta-bolaget Propeople Groups verksamhet på USA:s västkust.

Båda bolagen ska drivas med ett gemensamt varumärke under ledning av Peopeoples globale koncernchef Michael Drejer.

– Jag är mycket glad att komma in i Intellecta-koncernen. Efter att ensam ha byggt upp och expanderat Blink Reaction från noll 2007 till en förväntad omsättning i år om 10 MUSD, är Intellecta och Propeople precis rätt partner och språngbräda för att ta nästa stora steg, säger Nany Strago, vd på Blink Reaction i en kommentar.

Intellecta räknar kallt med att köpet av Blink Reaction leder till att man når koncernens mål om en årlig tillväxt på 20-30 procent samt en rörelsemarginal och byråintäkter på 15 procent under de kommande åren för affärsområdet Digital.

Intellecta får 500 medarbetare på 11 marknader och tre kontinenter i och med förvärvet.

Intellecta slår också samman sina verksamheter i de danska bolagen Propeople och Bysted för att skapa "Danmarks ledande byrå för den digitala eran".

Fusionen inleds den 1 januari nästa år och förväntas vara slutförd under det första halvåret.

Här menar Intellecta att man får en slagkraftig kombination genom Bysteds kompetens inom strategisk kommunikation och Propeoples tekniska kunnande inom CMS-teknologi – företagen har levererat tjänster till kunder Egmont, Novozymes, TDC, Novo Nordisk och Köpenhamns kommun.

Sammanslagningen innebär också att Intellectas 100-procentiga ägarskap i Bysted överförs till Propeople, vilket innebär att Intellecta äger 60 procent i det sammanslagna bolaget.

– Genom sammanslagningen av våra danska verksamheter och förstärkningen på den amerikanska marknaden blir Intellecta en global, digital aktör med möjlighet att erbjuda kunderna det allra senaste inom digital teknologi och kommunikation, säger Intellectas koncernchef Yann Blandy i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.