Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Interaktiv kampanj ska rädda Systembolaget

Publicerad: 18 april 2008, 12:00

Systembolaget har dragit igång en ny kampanj som ska sätta fokus på vad som händer om alkoholmonopolet försvinner. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors.


Kampanjen, som startade igår torsdag, bygger på en forskarrapport som Folkhälsoinstitutet kom ut med i början av hösten. I den lyfter forskare fram fakta kring vad som skulle kunna hända om Systembolagets monopol försvinner.

Reklambyrån har redan använt sig av rapporten i en kampanj under hösten men tar nu ytterligare ett steg i kommunikationen. Denna gång backas annonser i dags- och kvällspress samt banners upp av en interaktiv sajt där besökaren kan titta in i olika hem och butiker och se scenarion och läsa fakta från rapporten.
– Det här är ett led i vårt arbete som vi hållit på med sedan 2002 som går ut på att förklara värdena i ett alkoholmonopol, säger Per Bergkrantz, marknadsdirektör på Systembolaget.

Vad är målgruppen för kampanjen?
– Den vänder sig till hela svenska folket, till medborgarna. Men inte bara till dem som är kunder. Vi tror att det här är en kampanj som alla kan få ut något av, säger Per Bergkrantz.

2006 uppskattades den totala konsumtionen av alkohol till 9,7 liter 100-procentig alkohol per invånare 15 år och äldre. Enligt rapporten skulle en privatisering av all detaljhandel med alkohol i Sverige öka konsumtionen med 14 procent, cirka 1,4 liter per person, om försäljningen begränsades till specialbutiker. Om försäljningen istället skedde i dagligvaruhandeln skulle konsumtionen enligt rapporten öka med 29 procent, cirka 2,8 liter per person.
– Lågt räknat kom forskarna fram till att antalet alkoholrelaterade dödsfall skulle öka med 1 600 per år om monopolet avskaffades, säger Per Bergkrantz.

Sajten som Forsman & Bodenfors tagit fram tillsammans med B-Reel är en dramatisering av rapporten och hela förloppet.
– En forskarrapport är det inte många som kastar sig över. På det här sättet hoppas vi nu ut till fler, säger Per Bergkrantz.

Kampanjen kommer att gå under hela våren där sajten kommer att vara en fast punkt. Systembolaget backar sedan upp den med en annonskampanj i två omgångar, nu i april och sedan i maj.

Klicka här för att komma till Systembolagets kampanjsajt.

Systembolaget

Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Maria Hallenborg projektledare, Hans Andersson projektledare, Yara Anttila produktionsledare, Joakim Blondell ad, Johan Eghammer ad, Johan Olivero copy, Peter Guadiano webbproducent, Staffan Lamm web director, Charlotte Most byråproducent
Produktionsbolag: B-reel

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.