Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Interflora utmanar könsnormen – vill få män att visa känslor

Publicerad: 10 Maj 2016, 14:58

Män har svårt att visa känslor för varandra. Det vill Interflora ändra på med kampanjen "Man kan visst".


Ämnen i artikeln:

VoltInterfloraLisa Vaccino

Interflora har gjort en undersökning där 1000 tillfrågade män fick svara på frågor kring hur de uttrycker känslor. Nästan var tredje uppger att han har svårt att sätta ord på sina känslor. 7 av 10 har aldrig sagt jag älskar dig till en nära manlig vän. Och 40 procnet svarar att de under den senaste månaden inte pratat alls om till exempel kärlek, oro, eller sorg.

Utifrån svaren har blombutiken tagit fram en särskild "kompisbukett" inom ramen för den nya kampanjen. Syftet är att göra det lite mer okej att prata om och visa sina känslor, män emellan. Dessutom har de förskrivit ett antal hälsningar, för den som har svårt att sätta ord på sina känslor för en vän.

Initiativet har redan uppmärksammats i TV4:s nyhetsmorgon. Byrån som ligger bakom är Volt.
– Vi fick uppdraget var att vända oss till en manlig målgrupp. Vi tyckte att det var en väldigt intressant fråga. Det är tråkigt att pojkar och män fortfarande har problem med att visa och prata om känslor med sina kompisar, säger Lisa Vaccino, ad på byrån.

Tror du att er kampanj kan ändra på det?
– Jag hoppas det. Framför allt ser jag det som en möjlighet att diskutera och reflektera över hur det ser ut. Det är en struktur som vi lever i. Jag tycker det är superroligt att Interflora känner för detta och engagerar sig.

Kan man säga att ni utmanar könsnormen?
– Absolut. Män är fostrade i att vara starka och klara sig själva. Det vill vi absolut utmana. Undersökningen visar att yngre har lättare att säga "jag älskar dig" till kompis än äldre. Förhoppningsvis är vi på rätt väg.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

VoltInterfloraLisa Vaccino

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.