Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Internationell remake på Guldägget

Publicerad: 12 Januari 2011, 10:36

CPB Europe fick uppdraget att göra 2011 års guldäggskampanj. Då gjorde de om 2010 års tävling. I tre andra länder. – Ja, det är ett ganska ambitiöst projekt, säger Gustav Martner, cd på CPB Europe.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

CPB Europes kampanj för Guldägget är en liten antropologisk reklamstudie. De printade ut tre kategorier nominerade – print, film och utomhus – av 2010 års startfält och lät en jury i Riga, en i Hongkong och en i Ghana bedöma dem.
– Det här är inte bara ploj. Det handlar om att se om det finns ett internationellt språk eller nationella språk, säger Gustav Martner.

Kampanjen kan verka ha fått ett påkostat resekonto, men skenet bedrar.
– Nej, vi har fått trolla med knäna mer än vanligt, säger Martner.

Hongkongjuryn sammanträdde i samband med en asiatisk reklamtävling där Gustav Martner satt i juryn. Han fick sina jurykamrater att ta ett extra varv över de svenska guldäggsbidragen. Anders Gustavsson tog med en kollega till Riga på SAS-poäng och träffade kreatörskollegor där.

– Jag hade turen att träffa en byråledare från Ghana, Adewale Famosa på Primus Advertising, när jag föreläste i Amsterdam. Han fick material, instrutioner och utrustning nerskickat och de genomförde projektet själva, säger Martner.

– Det är lätt att bli smickrad när man vinner internationella reklamtävlingar, men vad är  viktigt för kunden: att ha en internationellt belönad reklambyrå eller en byrå som förstår de nationella nyanserna på den marknad man verkar?

Bakgrunden tillkampanjen är att nationella reklamtävlingar förlorar mark till de internationella. Under de fyra senaste åren har antalet inskickade bidrag i Guldägget minskat med 20 procent. Det är en internationell trend som nationella reklamtävlingar även i andra länder drabbats av, hävdar Martner.

I kampanjen ingår den film ni kan se här, annonser, en ny Guldäggsbok med de nya juryernas bedömning och ett dr.
– Alla byråerna får nya diplom med reviderade valörer från vår internationella jury.

Dessutom kommer en uppföljning som tar avstamp i jävdiskussionen.
– Vi har valt att ge oss på de här grejerna som alla debatterar i kommentatorsfälten.

Annonsen censurerades av DN. Hur kommer det sig?
– Vi hade använt en lite för kontroversiell rubrik: ”Kina dödar dåliga förlorare”. Det är förstås en anspelning på Honkong-juryns bedömning av Riksgälden. De kanske har bättre omdöme än vi. Vi hoppas att de gillar ”Lettland stöder Svenskan Försvaret” bättre.

Se Guldäggsfilmen här

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.