Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 28 november 2012, 11:21
Ljustavlorna som ANR BBDO placerade i Umeås busskurer
Inför veckan bytte ANR BBDO i ut lysrören i 30 av Umeås busskurer mot rör som används inom ljusterapi. Kampanjen för Umeå Energi har fått ljus på sig från såväl svenska som internationella medier.
Vintern är en tuff tid för Norrland. I norra Sverige orkar solen bara upp cirka 3 timmar under december månad.
För att lysa upp den mörka tiden bestämde sig ANR BBDO och Umeå Energi för att bjuda umeåborna på lite uppiggande energi när det som bäst behövs.
För Umeå Energi blev det ett tillfälle att uppmärksamma allmänheten på att all deras el kommer från förnybara källor som sol, vind och vatten.
Under natten till måndagen bytte vi ut lysrören i ett trettiotal av Umeås busskurer. Med ljusterapirör som sjukvården, kan de numera liknas vid ”hälsokurer”.
Blixtsnabbt fick kampanjen världspressens uppmärksamhet. CNBC, BBC, France 24, Scientific American, News.com.au, TV4, Di, SR och SVT är några av de medier som har gjort artiklar och reportage om elbolaget i norra Sverige som bjuder på ljusterapi i busskurer.
– Vi anade att ljusterapi skulle gå hem i Umeå, men att det skulle uppskattas också på Hawaii var en överraskning” säger Marcus Göransson, art director på ANR BBDO.