Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 September 2015, 07:47
Medieinvesteringarna ökade i augusti.
Foto: Sveriges Mediebyråer
Internet fortsätter att öka samtidigt som bio och print backar, enligt augusti månads Mediebyråbarometer. Medieinvesteringarna har vuxit med två procent hittills i år.
Investeringarna i reklam, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade i augusti med 15 procent jämfört med samma månad i fjol. Viktigt att påpeka är att ökningen till stor del kan bero på att augusti hade ytterligare en faktureringsdag jämfört med 2014. Totalt förmedlades cirka en miljard kronor.
Internet visar den största tillväxten på 25 procent och har bidragit med fem procents tillväxt totalt. Detta kan enligt Sveriges Mediebyråer tyda på en förflyttning mellan kategorierna.
Även tv och utomhusreklam ökade kraftigt med 25,9 procent respektive 25,3 procent.
– Det är med stor sannolikhet rena periodiseringseffekter. Ökningarna på cirka 25 procent går helt i linje med ökningen av antalet måndagar i månaden, som också är +25 procent, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.
Mediekategorin bio minskar mest av alla – 57,2 procent. Alla printkategorier backar, fackpressen mest med sina 31,3 procent. Den tryckta tidningen har tappat 15 procent januari-augusti.