Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Internet ljusglimt när medieinvesteringar rasade

Publicerad: 13 augusti 2013, 07:26

Foto: Rickard Kilström.

Medieinvesteringarna för juni och juli föll med 9 respektive 8 procent i förhållande till motsvarande period förra året. Främsta orsaken till nedgången stavas printmedier. 1,4 miljarder kronor förmedlades under sommarmånaderna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Medieinvesteringarna fortsätter att rasa. Investeringarna gick med ned med nästan sju procent under årets första sju månader.

Nedgången  fortsatte även under sommarmånaderna, vilka i normalfallet är  lågintensiva annonseringsmånader, men siffrorna visar på ett kraftigt  ras i förhållande till motsvarande månader förra året – 9 respektive 8  procent.

– För den största mediekategorin, TV, blev juni och juli  dystra månader tittarmässigt med minskat totalt TV-tittande som till  stor del beror på det varma vädret. De kommersiella kanalerna klarade  sig förhållandevis bättre med ökande tittartidsandelar, säger Staffan  Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Printmedia står dock för det  största raset, 23 procent, där framförallt kvällspressen drar ned  kategorin kraftigt med en minskning på 45 procent i förhållande till  förra sommaren.

Radioinvesteringarna fortsatte också nedåt under  juni och juli i förhållande till motsvarande period förra året. Utomhus  backar med 16 procent.

Bio gör visserligen ett svagare juni, men växer något i juli. Fram tills nu har bio ökat med nära 17 procent.

Enligt  Sveriges Mediebyråer är digitala medier de enda kategorierna som  verkligen ökar under perioden – Internet ökar med knappa 5 procent och  sök med nära 12 procent.

Staffan Slörner tycker visserligen att det  är för tidigt att dra några slutsatser om hösten, men han ger ändå en  hint om vad som komma skall:
– Jag skulle tro att vi trots en svag  sommar ändå kan se fram emot en höst med lite mer medvind än i våras,  säger Staffan Slörner.

Sveriges Mediebyråer inledde sina månatliga mätningar av medieinvesteringarna i augusti 2006.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.