Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Internet och mobilreklam väntas slå tv

Publicerad: 22 Juli 2008, 06:57

Nästa år väntas internet och mobilreklam slå tv-reklam i omsättning. Och om fyra år ska de två kategorierna nästan ha dubblerat sin del av reklamkakan i förhållande till tv-reklam.


PricewaterhouseCoopers har tagit fram en prognos för de kommande fyra åren. Den visare att internet och mobilreklam kommer att växa kraftigt framöver och att 2009 kommer att bli banbrytande när det kommer till medieval av reklam.

Redan nästa år väntas internet och mobil stå för en större del av reklamkakan än tv. Internet- och mobilreklamen beräknas omsätta 5,7 miljarder kronor medan tv-reklamen väntas omsätta cirka 5 miljarder kronor. Enligt prognosen kommer internet och mobilreklam vid utgången av 2012 nästan ha en dubblering av tv-reklamen. De beräknas då omsätta cirka 9 miljarder medan tv-reklam endast väntas omsätta 5,4 miljarder kronor.

Nicklas Kullberg, branschansvarig för media vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers, kommenterar utvecklingen.
– Skillnaden i tillväxtökning för de olika reklamkanalerna är markant. Den genomsnittliga tillväxtökningen för internet- och mobilreklam i Sverige beräknas till drygt 19 procent under perioden 2008-2012. Vilket ska ställas i relation till den måttliga ökningen för tv-reklam på omkring 3 procent.

Men den kraftiga ökningen hotas också av den svenska bredbandsutvecklingen som enligt PricewaterhouseCoopers stannat av något i förhållande till utvecklingen i andra länder i Europa.
– I vår rapport framgår även att utvecklingen för internet-reklam tydligt följer utvecklingen av bredband. Vi kan konstatera att den svenska ökningstakten för bredband är lägre än i andra delar av Europa. Våra nordiska grannländer och länder som Polen, Italien och Portugal kommer att ha en större andel hushåll med bredbandsuppkoppling år 2012, säger Nicklas Kullberg.

Värden återgivna i detta material är hämtade från Global Entertainment and Media Outlook: 2008-2012. Källa:PricewaterhouseCoopers

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.