Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Intersport startar Youtubekanal med IJustWantToBeCool

Publicerad: 11 April 2016, 12:22

Foto: Kampanjbild

På bara några dagar har 7000 personer börjat prenumerera på ”Fotbollstuben”, en satsning av byrån Welcom som tillsammans med Youtubenätverket Splay ska stärka Intersports varumärke bland unga.


Ämnen i artikeln:

WelcomIntersport

Youtubefenomenen IJustWantToBeCool har nära 600 000 prenumeranter. SkillTwins har hela 1,8 miljoner. Båda tillhör Youtubenätverket Splay som nu har knutits till Intersports nya Youtubesatsning Fotbollstuben som lanserades i torsdags förra veckan – och bara efter några dagar har 7000 prenumeranter.

Första filmen, som kan ses nedan, har över 100 000 visningar.

Joakim Brinkenberg på byrån Welcom i Göteborg är ansvarig projektledare för satsningen. Enligt honom är Intersport den första sportkedjan i världen att lansera en helt egen Youtubekanal.

– Tanken är att det ska vara en långsiktig satsning med omkring två avsnitt i veckan till en början. Splay kan både målgruppen och kanalen och förhoppningen är att Fotbollstuben över tid ska bli en naturlig kanal för fotbollsintresserade ungdomar. Vi har inget slutdatum i dagsläget, säger han till Resumé.

Programmen består av tre beståndsdelar: fotboll, humor och kändisar, och målgruppen är unga mellan 15–22 år. Syftet är att stärka Intersports varumärke i åldersgruppen.

– Tidigare har man haft svårt att nå den gruppen, men nu har vi en kanal med stor genomslagskraft. Anledningen till att valet föll på just Splay är att innehållet måste vara värdefullt för mottagaren över längre tid om ett varumärke som Intersport lyckas få målgruppen intresserad.

Hur kan ni ha så många prenumeranter redan? Har satsningen marknadsförts i Youtubekändisarnas kanaler?

– Vi har pushat den i vad vi anser vara aktuella Youtubesammanhang och ja, vi använder deras kanaler. Men vi har inte börjat gasa på riktigt ännu, snart ska vi börja prickskjuta på andra digitala annonsplatser med relevanta målgrupper.

Det låter som att det kan vara ganska mycket pengar inblandade i satsningen?

– Det är en ansenlig summa, men i sammanhanget är det en väldigt bra investering. Men det är klart att det kostar pengar att jobba över tid som vi gör nu. Det här handlar om att göra det på riktigt, på mottagarens villkor, med mottagaren i fokus.

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

WelcomIntersport

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.