Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Intervjuade allt från ministrar till rockstjärnor"

Publicerad: 6 januari 2012, 22:39

Kristina Wärmare, marknadschef Bjurfors.

Foto: Bjurfors.

Hon har tidigare intervjuat både rockstjärnor och ministrar. Bjurfors marknadschef Kristina Wärmare tror på ökade medieinköp under det nya året och att satsa på kundernas inflytande. – Ett varumärke byggs i vardagen, inte bara i reklamen.


Ämnen i artikeln:

Bjurfors

Kristina Wärmare ser positivt på det nya året och menar att budgeten på marknadssidan kommer bli större.  

– Medieköpen kommer att öka för Bjurfors mot 2011, vilket hänger ihop med vår expansion. Detta gäller både inom våra befintliga delmarknader, eftersom vi under året ska expandera vårt varumärke till fler regioner i landet.

Hon säger att konjunkturen ständigt gör sig påmind, men framhåller att Bjurfors expanderar.

– Vår bransch lever ju på transaktioner, en positiv utveckling av bostadspriserna är inte avgörande. Men självklart tar affärerna längre tid på en orolig marknad. Men jag känner att vi tar marknadsandelar från konkurrenterna, vilket givetvis ökar möjligheterna till att öka marknadsföringsinköpen.

Kommunikationssatsningen 2012 är för Bjurfors del upplagd med fokus på webb och social medier.

– 2011 lanserade vi en ny hemsida, vilket är navet i vår kommunikation utåt. Bjurfors kommer att satsa mer på sociala medier 2012, framförallt på Facebook.

Naturligtvis är morgontidningarnas bostadsbilagorna ett av marknadens viktigaste annonsforum.
– Det är såklart en jätteviktig kanal, framförallt för de kunder som är på väg in på marknaden. Här ges stora möjligheter att bygga en profil mot dessa.

Vad gäller Bjurfors stora utmaningar på marknadssidan, ger Wärmare ett klassiskt svar.
– Det gäller att öka kännedomen om varumärket och särskilja oss från konkurrenterna. Det primära är att kunderna ska se vilken skillnad vi kan göra för dem.

Trots en stor konkurrens på en opålitlig marknad känner hon sig trygg vad gäller kommunikationen mot kunderna.
– Jag tycker att vi står bra. Bjurfors kommunikation är mer än bara reklamkampanjer, mycket fokus ligger på köprådgivning, service och kundvård. Sen är våra interna kundregister av stor betydelse.  

Hon menar att varumärket inte bara stärks genom marknadsföring i media.   
– Kännedomen byggs i vardagen, inte bara i reklamen. Vi har en genomtänkt arbetsprocess, där vi satsar mycket på att lyfta fram våra medarbetares arbetssätt och mäklarkompetens. Kunden får även möjligheten att betygsätta mäklarnas prestation, vilket gör att vi kan finslipa och bygga vårt varumärke inifrån.

Kristina Wärmare utbildade sig i Karlstad, där hon fick en fil.kand. i medie- och kommunikationsvetenskap. Hon har varit på Bjurfors i sex år, och arbetade innan som projektledare inom IT-sektorn.
– Sen har jag också jobbat som programledare och producent på Radio City i mitten av 90-talet. Jag gjorde väl det mesta där, intervjuade allt från ministrar till rockstjärnor.

Hon säger sig tagit med sig vissa delar av programledarrollen i rollen som marknadschef.
– Jag tänker ofta på att försöka prata lite långsammare. Skämt å sido är det nog att vara bred i sitt kunnande och förstå sammanhang.

Ämnen i artikeln:

Bjurfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.