Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Intrum Justitia tar hjälp av klassiker från Humorlabbet

Publicerad: 8 januari 2009, 15:22

Saatchi & Saatchi fick i uppgift att ta fram en kampanj åt Intrum Justitia. Målet – att få unga att se över sin privatekonomi innan de hamnar i skuldfällan. Resultatet blev virala filmer med klassiker från SVT:s Humorlabbet.


Navet i kampanjen är sajten Mymoney.intrum.se där unga kan läsa om hur de ska hanterar sina pengar, hur det fungerar att låna pengar och vad de kan göra om de redan är skuldsatta. För att locka unga till sajten har reklambyrån Saatchi & Saatchi gjort flera filmer med apan Alejandro Fuentes Bergström, känd från SVT:s Humorlabbet, som just nu sprids viralt.

– Vi valde att använda oss av en populär figur på nätet. På det sättet hoppas vi kunna locka unga att intressera sig mer för sin ekonomi, säger Evelina Johansson, webredaktör på Mymoney.

Vad tyckte ni när Saatchi presenterade idén med Alejandro?
– Jätteroligt, vi kände att det var ett helt nytt grepp att prata ekonomi på. Dessutom är han så poppis på nätet. Jag hoppas att han kan locka den här målgruppen att besöka sajten och öka intresset för frågan.

Kampanjen är en del av kredithanteringsföretaget Intrum Justitia Sveriges nya varumärkesprofil som tagits fram av Dolhem Design. Enligt företaget ökar gruppen unga personer ekonomiska problem varje år. I slutet av 2007 var antalet unga i åldern 18-25 år med skuld hos Kronofogden 37 278. Det är en ökning med 4,3 procent från 2003.

Hur landade ni i den här idén med apan?
– Utgångspunkten var att locka unga vuxna att läsa mer om sin privatekonomi. Det kan upplevas som ett ganska tråkigt ämne om man inte är i behov av det. Då dök förslaget om Alejandro upp. Tanken var att utnyttja nätet för att få spridning om sajten, helt enkelt att hitta en viral möjlighet att få budskapet spritt. Så vi kontaktade upphovsmannen, fick klartecken och producerade ett antal filmer som kommer att portioneras ut nu under våren på Facebook och andra sociala medier, säger Jonas Dahlquist, projektledare på Saatchi & Saatchi.

Upphovsman till Alejandro Fuentes Bergström är Very much Logo.
– Det var viktigt att han fick behålla sin personlighet, viktigt att han berättar om sajten utifrån sin synvinkel på saker och ting. Han är en strukturgalning och var som klippt och skuren att prata om det här ämnet. Vi har med andra ord inte skapat en figur utan utnyttjat en befintlig som redan har en massa fans på nätet, säger Jonas Dahlquist.

Hur har ni spridit filmerna?
– Vi har gått via de gamla fansen. De första filmerna släpptes precis innan jul och de sprids redan via alla möjliga sociala medier.

Tre filmer har släppts och fler kommer under våren. I filmerna hanterar Alejandro Fuentes Bergström de ämnesområdena som finns på sajten.

Intrum Justitia

Byrå: Saatchi & Saatchi
Arbetsgrupp: Fredrik Preisler, Joel Ekstrand ad, Amalia Pitsiava, Axel Lindgren copy, Per Jaldeborg planner, Jonas Dahlquist projektledare, Paula Anderson produktionsledare
Arbetsgrupp Very Much Logo: Petrus Kukulski, Martin Marklund, Estelle Nordenfalk, Walter Naeslund

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.