Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Intrum Justitias tuffa varumärkesresa

Publicerad: 7 december 2011, 14:11

Fanny Wallér, internationell marknadschef på Intrum Justitia. .

Foto: Björn Elgstrand.

På tennisbanan och på middagar får Intrum Justitias internationella marknadschef Fanny Wallér förklara varför lågkonjunkturen inte är en guldgruva för inkassoföretaget. I sin första globalt gemensamma kampanj vill man befästa sin betydelse för en sund ekonomi.


Ämnen i artikeln:

Fanny Wallér

Sickla köpkvarter. Nedanför Intrum Justitias huvudkontor ska julhandeln rädda året för svensk detaljhandel. Samtidigt ökar svenskarnas lån mest i Europa. Intrum Justitia vill bli ett företag som står närmare människan. 2008 gick man över från en blå glob till en mjukare grön logotyp. Samtidigt ändrades bokstaven i till formen av en människa för att markera människokännedomen. Det var också året då Fanny Wallér blev Intrum Justitias första internationella koncernmarknadschef.

– Jag är inte oumbärlig. Med min position är oumbärlig för den här varumärkesresan.

Varför blev det du?
– Jag har jobbat väldigt länge med försäljning av finansiella tjänster och marknadsföring av tjänsterna. Sen har jag varit ledare länge och det är också en stor del av uppdraget eftersom det handlar att få 22 marknader att dra åt samma håll.

Nästa år spås konjunktursvacka och en kraftigt försämrad betalningsförmåga bland de europeiska hushållen. Fler ärenden hos Europas största kredithanteringsföretag betyder inte per automatik att ekonomin blomstrar på Intrum Justitia. Resultatet före skatt ökade med 50 miljoner kronor 2010 jämfört med krisåret 2009 (639/588 Mkr). Fanny Wallér får ofta förklara detta på middagar och på tennisbanan:

– Många tror att det går bättre för oss när det går sämre i samhället. Jag hör ofta att en lågkonjunktur gagnar oss. Så är det inte, det är bara att titta på våra resultat. När pengaflödet inte fungerar går det inte bra för oss heller.

Innan Fanny Wallér kom till Intrum Justitia hade hon flera år på SEB bakom sig, bland annat som marknads- och försäljningschef. Där hade hon lärt känna Swedbanks nuvarande vd Michael Wolff och hon blev rekryterad av en headhunter 2008.

Företagets strategiska resa från 22 inkassobolag och varumärken till ett gemensamt kredithanteringsföretag med inkasso som bas hade börjat året innan. Innan varumärkesplattformen gjordes ett gediget arbete där varje anställd inom Intrum Justitia fick svara på vad företagskulturen stod för. Svar som renodlades till fyra grundvärderingar.

– Min huvuduppgift är att se till att varumärket lever i bolaget. Det här är inget man gör på ett eller två år, det tar tid att jobba med. Vi har jobbat med ambassadörer, med workshops, med gemensamma möten för att se till att det här implementerats och det är mer komplext att införa när det handlar om så många olika kulturer.

Vad har varit svårt i den här processen?
– Att sätta en gemensam varumärkesplattform på 22 marknader är en utmaning. Det handlar om olika kulturer och vi kommer ifrån en federativ tradition. Ett varumärke implementeras när de anställda och ledarna lever och kan leverera i det varje dag.

Hur formulerar du ditt uppdrag?
– Mitt uppdrag är att bidra till affären med en integrerad och gemensam marknadskommunikation.

Arbetet har lett fram till att Intrum Justitia lanserar sin första gemensamma kampanj och marknadsföringskoncept ”Boosting Europe” i samarbete med pr-byrån GoldenHarris och reklambyrån Clinton Agency. Här vill företaget visa på hur småföretagare, e-handeln och sysselsättningen påverkas av sena betalningar och hur Intrum Justitia kan vara en katalysator för en sund ekonomi.

– Det vi vill säga är hur Intrum Justitias tjänster kan bidra till en sundare ekonomi i Europa. Att synliggöra att sena betalningar är ett stort problem idag. 25 procent av konkurserna i de mindre bolag i Europa sker på grund av uteblivna eller sena betalningar..

I kampanjen vill får vi bland annat se en kvinna som inte accepterar det svarta ekonomiska läget. På en graffitivägg bakom henne byts ”Down” ut till ”Do-be-do” för att visa att människor och företag kan göra skillnad.

– Det vi vill visa är vikten av att företag får betalt i tid. Hela affärssamhället bygger på att affärsparter gör en affär och att betalningen blir gjord. Annars snurrar inte hjulen. Det är det vi vill visa på.

Vill ni komma bort från inkassostämpeln?
– Nej det är inget vi vill komma bort från. Vi har inkasso som bas och det är mycket genom inkassobastjänsten som vi kan leverera tjänster inom hela kredithanteringsområdet. Vår vision är att vara en fullödigt kredithanteringsföretag med inkasso som bas och vara ett bolag som förstår människor.

Intrum Justitia betonar närheten till människan i kommunikationen. Har upplevelsen av er som en aktör med distans varit ett problem innan?
– Nej det har inte jag upplevt. Det är snarare så att vi vill visa vad vi är på ett mer aktivt sätt än vad vi tidigare har gjort. Om du bedriver olika marknadsföring på 22 marknader så får du inget större genomslag. Det är därför vi satsar på ett gemensamt varumärkeskoncept första gången i Intrums Justitias historia.

Vad har ni för tillväxtmål de närmsta åren?
– Det här är i grunden en varumärkeskampanj. Sen sätter vi säljmål under 2012 på de olika kampanjer vi bedriver. Både lokala och gemensamma. Nu handlar det främst om att komma ut och visa på ett lättsammare sätt än innan vad vi står för.

Bara 10 procent av marknaden är outsourcad. Var i Europa är er potential att växa störst?
– Marknaderna är väldigt olika till sin natur. I norden har vi en reglerad marknad och en lagstadgad inkassoavgift. Detta finns inte i södra Europa. I Norden är en faktura gammal efter 90 dagar, i Italien är den gammal efter ett 3 år. Styrkan är att vi kan de lokala förutsättningarna på varje marknad.

Har ni några konkurrenter?
– Det är en jättefragmenterad marknad. Vi har mycket konkurrenter på de lokala marknaderna, men det finns inga konkurrenter som är etablerade på lika många marknader.

Vid utgången av 2011 skulle ni fullföljt omvandlingen från ett renodlat inkassoföretag till ett företag som sätter människan i centrum. På vilket sätt har ni lyckats?
– Vi har lyckats så till vida att vi nu har bolaget med oss och vi är enade. Men en sån här varumärkesresa är långsiktig och kontinuerlig. Just nu jobbar jag med HR-chefen för att sätta det här gemensamt. Kampanjen är en milstolpe, men vi har fortfarande en bra bit kvar.

2010 gjorde ni en sponsringskampanj under Stockholm Open med budskapet ”saving people since 1923” Hur tror du att allmänheten ställer sig till ett sånt budskap?
– Jag hoppas en viss förståelse för vad det här handlar om. Varför vi är viktiga för företag. Men också för privatpersoner, har du hamnat i en skuldfälla så måste du få hjälp med att komma ur den. Vi vill verka preventivt och prata om de här frågorna.

För några veckor sedan vann Intrum Justitia och Golin Harris pris för årets Business to Businesskampanj på Spinn-galan. Man tog hem priset för European Payment Index (EPI) som gjorts sedan 1998 och visar betalningsmönster i 25 europeiska länder baserat på uppgifter från 6000 företag. Kampanjen fick stort medialt genomslag och har bland annat synts i Financial Times och har i dag 340 000 000 sökträffar på Google.

– När vi vann sa jag: ”Det här var vårt pris”. Vi har jobbat hårt med den här undersökningen och har varit konsistenta i att bygga upp och kommunicera vårt varumärke och få folk att förstå vårt budskap

Är det viktigt att vinna priser?
– Det här tyckte jag var kul att vinna. Det var riktigt välförtjänt eftersom vi arbetat med att få ut budskapen kring undersökningen målmedvetet i tre år. Vi märker också att detta PR arbete driver försäljning.

De senaste åren har Intrum Justitias medieinvesteringar varit beskedliga i de traditionella kanalerna. Boosting Europe kommer att driva upp medieinvesteringarna och man har tagit fram tjänsteannonser som är utformade på samma sätt och översatta på flera språk.

– Vi jobbar med att förändra budskap. Lättsamma budskap inom B2B är inte så vanliga. Jag tror vi måste ta det klivet nu.

Varför ser det ut så?
– Det är oftare mer komplexa budksap, men det kan också bero på ett bristande affärskunnande hos marknadsfolket. Jag har en enorm fördel som kommer från affären och har jobbat med våra tjänster. Det gäller att kunna förmedla ett budskap som gör att våra potentiella kunder kan upptäcka om det här är intressant.

Är det svårt att göra bra business to business-reklam?
– Att hitta en copy som förstår affären kan vara riktigt svårt.

Hur länge kommer ni att använda er av konceptet Boosting Europe?
– Så länge som möjligt. Det här är ett långsiktigt koncept. Vi tar inte fram det för att ha kampanjmaterialet bara under ett år. Budskapen är en reflektion av vår verksamhet.

Kan man förändra en betalningskultur?
– Vi försöker tala om betydelsen genom upplysning.

Om alla företag och privatpersoner betalar i tid lägger ni ner då?
–  Ja (skämtsamt) ”Imagine a world without financial dificulties and debt. We are working on it” vi använder faktiskt det i vår marknadsföring. Det kan jämföras med Trafikverkets nollvision för döda i trafiken. Du måste ha en vision.

Fanny Wallérs nätverk

Magnus Cavalli Björkman

VD Forex

Min tidigare (och mycket bra!) chef, käkar lunch då och då

Michael Wolf

Swedbank

Min tidigare chef på SEB och Intrum Justitia, finns alltid   nära om man vill diskutera något

Beata Pontén

Allies

Vår strategiska varumärkeskonsult, en av Sveriges mest   begåvade sådana! Följer mig i vått och torrt.

Britta Lundqvist

SEB

Min reklamchef på SEB, riktigt duktig marknadsstrateg. Bra   att bolla saker med.

Sofia Heidenberg

Golin Harris

PR konsult och oumbärligt bollplank

Christofer Fager

Tidningskompaniet

Duktig tidningsmakare, både print och web

Peter Fagerberg

Clinton Agency

Entusiastisk projektledare som håller mig strukturerad.

Kajsa Stenström

Diplomat

Public Affairs rådgivare i Bryssel, det Kajsa inte vet om   hur man tar sig fram på Europakommissionen och dito Parlamentet är inte värt   att veta!

Christophe Dolhem

Dolhem Design

Christophe och hans gäng har lärt mig mycket om designens   betydelse för kommunikationen, han är en varm och trogen vän.

Mattias Carlsson

VD Time   Finans

Intelligensen personifierad och sylvass marknadstaktiker.   Vi drev upp DR apparaten på SEB e-banking när det begav sig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Fanny Wallér

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.