Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Iphone redan ett tufft hot för Sony Ericsson

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:59

Ingen mobiltelefon har fått så mycket uppmärksamhet som Apples Iphone. Och det har skapat ett köpsug hos svenskarna. Hela 371 000 säger att telefonen står överst på listan nästa gång det är dags att byta mobil.


Ämnen i artikeln:

MindshareIphoneNokia

Apples mobiltelefon Iphone. Foto: Apple

Det är mediebyrån Mindshare som har granskat senaste Orvesto Konsument för att ta reda på hur svenskarnas inställning till Iphone ser ut. Och det är trevlig läsning för Apple.

• 371 000 säger att de skulle välja en Iphone om de skulle byta mobil
• 64 procent av dem är män och de allra flesta är mellan 15 och 29 år

Siffrorna är också en rejäl varningsklocka för Sony Ericsson. Av de som vill köpa en Iphone har 63 procent en Sony Ericssson, medan det bara är 19 procent som har en Nokia.

Mindshare skriver i sin analys att Sony Ericsson tidigare har haft en stark position både hos teknik- och modeintresserade. Men att den ställningen känns skakigare än någonsin.

– Sony Ericssons senaste modell fick inte det genomslag de hade hoppats på. Nu är det upp till bevis för den nya Idou som komma skall om Sony Ericsson ska hålla kvar vid sin starka position starka bland de unga svenskarna, menar Erik Söderberg, Business Planning Director på Mindshare.

Men även om många av Sony Ericssons kunder vill välja en Iphone är det faktiskt fortfarande en majoritet som vill välja samma märke nästa gång. Och Apple kan få det tufft att behålla sina kunder. Bara 40 procent tänker välja en Iphone nästa gång det är dags att byta. I den här statistiken ligger Siemens i botten. Bara 12 procent av kunderna tänker köpa en Siemens även nästa gång.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

MindshareIphoneNokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.