Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IPM bygger Robert Gustafssons nya Kungarike

Publicerad: 23 september 2009, 11:44

Han är en de mest populära svenskarna på nätet – mätt i Youtube-klipp. Robert Gustafsson tar nu kommando över sitt varumärke och startar ett Kungarike i eget namn, på kungariket.com. – Nu får fansen chansen att bli medborgare i hans rike, säger Niclas Lidberg, CD på IPM Ulricehamn, som utvecklat konceptet


Niclas Lidberg.

Roland Järverup, Kapten Klänning och nu på Dramaten.  
Robert Gustafssons marknadsvärde som komiker är bland de högsta i Sverige.
Hans namn säljer DVD:er och drar publik i massor av sammanhang.

Varje vecka har också Robert Gustafsson drygt 100 000 sökningar på Youtube.
– Det var när vi själva drack några fredagsöl och satt och kollade genom Youtube-klipp som vi fick idén till Kungariket, säger Niclas Lidberg.

Youtube-klippen ska även vara grundstommen i kungariket.com, men klippen ska visas i högsta bildkvalité.
– Vi har startat en egen Youtube-kanal som vi speglar in på kungariket.com. Hela Robert Gustafssons karriär ska i praktiken vara samlad på sajten. Besökarna får dessutom ta del av exklusiva klipp.

Med Kungariket kopplar Gustafsson också greppet om sitt eget varumärke.
Bolaget Spiderbox Entertaiment, som företräder Robert Gustafsson, gick tidigare ut i en pitch till ett flertal byråer. I konkurrens med flera etablerade byråer i bland annat Stockholm valde bolaget IPM i Ulricehamn.
– De gillade helt enkelt vårt koncept. Vi använder inte bara nätet som plattform utan har även byggt in butikslösningar där Kungariket återkommer som varumärke, säger Niclas Lidberg.

Ett samarbete med en kvällstidning ligger också i planerna.

Ju mer engagerade besökarna är, desto mer förmåner för man som medborgare. Medborgarna kan stiga i graderna, från narr till hjälte.
– Du får till exempel möjlighet att kommentera Robert Gustafssons twitter-inlägg och köpa filmerna till bra priser, säger Niclas Lidberg.

Konceptet påminner om en den traditionella fankubben.
– Det här är den supermoderna fanklubben. I princip ska all kommunikation med fansen gå via kungariket.com. Det är egentligen konstigt att ingen gjort något liknande tidigare. Å andra sidan finns få artister med samma breda genomslag som Robert Gustafsson.

Och kungen själv, Robert Gustafsson, har redan hälsat sina medborgare välkomna.
– Kära Örebroare! Att gå från Hovnarr till Kung gör mig både smickrad och generad men det känns skönt att låta andra på detta sätt sköta min frånvarande hybris. Nu kommer jag hursomhelst både få feedback och åsikter från dem som gillar det jag gör, säger Robert Gustafsson.

Arbetsgrupp IPM Ulricehamn

Projektledare: Magdalena Wistberg
Creative Director: Niclas Lidberg
Planner: Jesper Fritzson
Copywriter: Björn Rydholm
Web director: Alexander Draschnar
Final art: Emil Martinsson
Programmering: Michael Claesson

Kära Örebroare…

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.