Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ipren driver med alla förkylda män

Publicerad: 23 Februari 2015, 11:30

Bild ur filmen.

Ipren-mannen är död sedan länge, och i fjol började varumärket sända generisk läkemedelsreklam från England. Men nu dammar de av en reklamklassiker: att driva med självömkande förkylda män. Se filmen här.


Ämnen i artikeln:

Ipren

Garbergs (som skapade Ipren-mannen) och NcNeil (som tillverkar Ipren) gick skilda vägar under 2013. I början av 2014 började läkemedelsbolaget sända klassisk läkemedelsreklam som producerades i England.  
– Det är lite tragiskt, nya filmen är erbarmlig, sa Petter Ödéen, cd på Garbergs, till Resumé.  

Nu har Ipren gjort en omtag tillsammans med den danska byrån Advance. Den nya konceptet heter "förkylning behöver inte vara så dramatisk" och i den första filmen får tittaren möta ett antal stereotypa beteenden hos förkylda män.  
– I vår senaste kampanj kring mansförkylning vill vi på ett humoristiskt men hjärtligt sätt lyfta frågan kring hur vi ser på smärta och vad som är socialt accepterat när förkylningen slår till, kommenterar Eva Alberius-Krenk, marknadschef McNeil Sweden AB som marknadsför Ipren.

Att driva med förkylda män som tycker synd om sig själva är emellertid inget nytt. Redan på 1990-talet spelade Echinagard på stereotypen i sin klassiska reklamfilm med budskapet "Ni kvinnor snackar om att föda barn, men ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld".   

Se filmerna här:

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Ipren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.