Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IQ följer upp succé-kampanj

Publicerad: 30 maj 2012, 07:04

Rörelsen för att skapa en måttfull inställning till alkohol, IQ, fick stor uppmärksamhet i sociala medier med sin Smoothness-kampanj om det påhittade whiskey-märket Taman. Nu har IQ tagit fram en sommarkampanj i form av en annons för ett rosé-vin. Temat är dock detsamma.


"For six generations the house of Tamans has created an exceptionally  smooth experience."

Så inleddes IQ sin förra kampanjfilm om det påhittade  whiskey-märket Smoothness. Filmen säger också "Taman, Smoothness in a  bottle." Sedan går berättarrösten in på : "There is more than  smoothness" och berättar alla baksidor med alkoholkonsumtionen.  Filmen avslutas med "How smooth is that."

Nu  följer IQ upp filmen med en sommarkampanj för ett rosévin av märket  Taman. Denna gång sker kampanjen i form av en  annons, men syftet är detsamma. Det vill säga att skapa eftertanke;
–  Vi vill bidra till måttfullhet och omtanke så att det inte blir för  många glas vid för många tillfällen. Budskapet är att du ska vara rädd  om dig, säger Magnus Jäderskog vd för IQ i en kommentar.

I annonsen framgår bland annat att alkohol förknippas med fest och glädje, men att alkoholens effekt inte stannar där.

Här  går man bland annat in på att alkohol finns med i bilden i 65 procent  av alla drunkningsolyckor bland män., att alkoholen är inblandad i 8 av  10 våldsbrott på stan och att vart femte barn lever med en  förälder som dricker för mycket.

IQ konstaterar att en miljon  svenskar dricker så mycket att man riskerar att bli beroende.

Enligt  IQ har marknadsföringen av alkohol ökat kraftigt under senare år med en  ökning från 369 miljoner kronor år 2008 till 837 miljoner kronor år  2011, vilket innebär en ökning med 127 procent.

IQ menar att detta  kan jämföras med reklaminvesteringarna i sin helhet, som ökade med 22  procent mellan 2008 och 2011, enligt Sifo.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.