Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IQ simulerar bakfylla i ny kampanj

Publicerad: 21 September 2018, 09:58

För att få studenter festa smartare lanserar organisationen IQ en kampanj framtagen av reklambyrån Edelman Deportivo Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ReklamIQ

Kampanjen kommer efter en ny Sifo-undersökning som visade bland annat att 48 procent uppger att de inte kunnat studera dagen efter att de druckit alkohol, att 38 procent svarar att de haft "dagen efter-ångest" och att 52 procent uppger att en annan student har försökt övertala dem att dricka alkohol eller dricka mer alkohol än de egentligen tänkt.

– Svaren visar att alkoholkulturen fortsatt är mycket stark bland studenter. Även om de flesta klarar av att hantera alkohol, så är det just i denna ålder som människor med sårbarhet i regel utvecklar alkoholproblem. Unga patienter med beroendeproblem beskriver ofta just grupptryck och att det är väldigt jobbigt socialt om man väljer att avstå från alkohol. Dessutom ger alkoholintag, både på kort och längre sikt, upphov till kognitiva problem som tex. nedsatt minnesfunktion och uppmärksamhet. Studieresultaten blir sannolikt lidande hos studenter med hög alkoholkonsumtion, säger Lotfi Khemiri, läkare och beroendeforskare vid Beroendecentrum i Stockholm i ett pressmeddelande.

I kampanjen ingår en 3D-printad bakishjälm för att simulera en artificiell bakfylla. IQ bjöd sedan in studenter som fick testa hjälmen som simulerar de vanligaste symtomen man kan uppleva vid bakfyla – framkallning av illamående och huvudvärk, påverkan av balansen och svettningar.

Kampanjen är även en del av en relanseringen av fest-PT:n Bottler, en chatbot i Facebook Messenger.

– Syftet med Bottler är att bidra till ett smartare festande inom studentlivet och få studenter att reflektera över sin alkoholkonsumtion. Bottler erbjuder stöd, råd och påminnelser före, under och efter festen. Den hjälper dig att sätta upp egna mål för ditt drickande och tipsar om vart du kan vända dig om du är orolig för dig själv eller en vän, kommenterar Karin Hagman, vd på IQ.

Ämnen i artikeln:

ReklamIQ

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.