Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

IQ vill få svenskarna att reflektera över sitt semesterdrickande

Publicerad: 28 Oktober 2019, 09:31

En ny undersökning från IQ visar att semester med för mycket alkohol kan resultera i att man far illa eller gör saker man ångrar.

Foto: IQ

I samband med höstlovet och att julen närmar sig lanserar IQ en kampanj som syftar till att få folk att tänka över hur de dricker alkohol under semestern.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsReklamIQ

Idag måndag inleddes höstlovet, samtidigt närmar sig julen då många kommer att åka utomlands. Under semestern får vi en paus från vardagen och byter vanor. När vi är lediga tillåter vi oss att dricka alkohol, både mer och oftare.

I samband med semestertiderna lanserar IQ en kampanj som uppmanar svenskarna att reflektera över hur de dricker på semestern. Organisationen lutar sig mot en ny undersökning de genomfört som visar att en semester med för mycket alkohol kan resultera i att man far illa eller gör saker man ångrar.

– När vi lämnar landets gränser, flyttar vi också våra egna gränser för vad som är ett okej beteende. Vi blir mer riskbenägna, vilket i kombination med ökad alkoholkonsumtion gör att risken för att råka ut för en olycka, säga eller göra något man ångrar, ökar. IQ vill att fler reflekterar över hur de dricker alkohol på semestern och vår förhoppning är att få dem att göra det på ett lite smartare sätt, säger Karin Hagman, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: "Klassiska Tonårspalören tas ut i film"

Kampanjen är framtagen av Perfect Fools. Filmerna är regisserade av Daniel Lundh och kommer under de kommande fyra veckorna visas på tv, bio och i olika digitala kanaler.

– Under årtionden har resebranschen målat upp semesterdrömmar med en viss typ av musik, sol, turkost vatten och härligt avspända människor. Signaler som betraktaren numera genast avkodar som härlig semesterreklam. Vi lånar därför deras tonalitet för att visa hur det kan se ut i verkligheten. Med det skavet vill vi få fler att reflektera över hur vi faktiskt beter oss på semestern, säger Klas Lusth, Executive Creative Director på Perfect Fools.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsReklamIQ

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev