Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM: 2014 vänder det

Publicerad: 1 oktober 2013, 09:42

Madeleine Thor, vd på IRM.

Efter ett svagt första halvår spår IRM en stabilisering av annonsmarknaden under andra halvåret 2013 i nya rapporten ”Reklam- och Medieprognos 2013-2014”. Under 2014 förväntas mediemarknaden vända till plus, 1,2 procent.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det första halvåret redovisades ett fall för reklammarknaden med -4 procent och omsättningen blev därmed knappt 15,5 miljarder.

I prognosen för andra halvåret spår IRM en stabilisering av reklammarknaden. Prognosen för dagspressen och internet kvarstår, men förväntningarna har höjts på tv under det andra halvåret, skriver IRM i ett pressmeddelande.

Ändå är prognosen för 2013 som helhet fortsatt negativ, –1,9 procent.

– Reklammarknadens utveckling beror till stor del på utvecklingen för de tre största mediegrupperna: internet, tv och dagspress, säger IRM:s vd Madeleine Thor. Det vi nu ser är en stark utveckling för TV-reklamen under juli och augusti, något som enligt våra beräkningar kommer att fortsätta under det andra halvåret. Detta är orsaken till att vi nu tror på en stabilisering av reklammarknaden under resten av året.

Under 2014 förväntas mediemarknaden vända till plus 1,2 procent. Omsättningen totalt skrivs därmed till 31,6 miljarder kronor.

– Prognosen visar att under 2014 fortsätter tappet för print, föranlett av den pågående strukturella förändringen från print till digitalt. Samtidigt kommer flera medier att påverkas positivt av de evenemang som sker under året: OS, Fotbolls-VM, EU-val och riksdagsval. Detta tillsammans med en försiktigt bättre konjunktur leder oss att tro att marknaden återigen kan nå plus, säger Madeleine Thor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.