Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

IRM höjer prognos: 14 miljarder investeras i digital reklam 2016

Publicerad: 8 September 2015, 13:24

Madeleine Thor, vd IRM, höjer prognosen för digitala medieinvesteringar.

Foto: Pressbild

IRM reviderar sin prognos för reklaminvesteringar i digitala medier. Dessa förväntas passera 14 miljarder kronor under 2016.


Ämnen i artikeln:

DigitaltReklamIRMReklaminvesteringar

Digitala medier förväntas nå en omsättning på 14 miljarder kronor. Under 2014 låg omsättningen på 11 miljarder kronor.

– Under det första halvåret accelererar den digitala tillväxten, den är nu över 17 procent relativt det första halvåret 2014. Det, tillsammans med signaler från marknaden, gör att prognosen för digitala medier revideras upp, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Mobilmarknadsföring och webb-tv kommer växa mest. Båda med cirka 40 procent. Sökordsmarknadsföringen väntas växa 20 procent.

IRM bedömer att reklammarknaden omsätter cirka 32,4 miljarder under 2015 – en ökning om 1,6 procent jämfört med 2014. Under 2016 visar prognosen en ökning till 33,1 miljarder.

– Det är ett all time high, säger Madeleine Thor.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.