Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

IRM: Reklammarknaden backar 2012

Publicerad: 6 mars 2012, 10:22

IRM sänker sin prognos för 2012. Nu väntas den totala reklammarknaden backa med 0,1 procent jämfört med 2011. I den tidigare prognosen spåddes den att öka med 0,3 procent.


Ämnen i artikeln:

IRM

Inledningen av 2012 väntas visa en negativ tillväxt på reklammarknaden, enligt IRM, medan slutet av året väntas visa en ökning mot 2011. Anledningen till det är att fjolårets första kvartal var otroligt starkt, medan det sista var svagt. Sammanvägt tror mätinsititutet på ett marginellt tapp under helåret.

– Utsikterna för allmänekonomin har försvagats något under den senaste tiden, vilket avspeglas i reklammarknadens tillväxttakt, men annonsörerna är snarare avvaktande än negativa till reklamåret 2012, säger IRMs analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Vinnare i år blir internetannonseringen, som väntas växa med runt åtta procent. Underkategorin sökord väntas växa med 17 procent. Även mobilt och webb-tv kommer att stå för stora procentuella ökningar. Tv spås växa med runt 4 procent trots en svag inledning av året. Förlorare blir flera printkategorier som enligt IRM kommer tappa annonsintäkter under 2012.

– Vi ser en fortsatt överflyttning från de tryckta medierna under 2012 till förmån för Internet- och TV-reklam, kommenterar Tobias Hedström.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.